Wat valt de keuze van Dordrechts Museum voor het thema Wanderlust weer prachtig op zijn plaats na de opsluiting die we in de coronatijd ervaren hebben. Het verlangen de wereld in te trekken en nieuwe indrukken op te doen wordt vaardig over ons. We willen en kunnen weer reizen en nieuwe mensen, streken en ideeën ontmoeten. Bij thuiskomst maken we fotoboeken, reisreportages of zetten de opgedane ervaringen om in energie voor het werk dat weer wacht. Wie niet ver weg wil of kan, vindt in de tentoonstellingen die nu te zien zijn alles wat op reis zou kunnen opvallen. Je kijkt door de ogen van de geëxposeerde kunstenaars mee en laat je verrassen door landschappen en groen, door exotische bestemmingen en vervreemdende beelden. De Biesbosch, zo dichtbij, die nog extra aandacht krijgt in een eigen tentoonstelling, biedt ook altijd weer van alles te ontdekken. Kijk maar naar het pareltje van Reinier Kennedy.

Watamula toont modern werk, wellicht wat ondoorgrondelijker en voor meer interpretaties vatbaar. Het nodigt uit tot reflectie: kijk ik onbevangen, of heb ik mijn oordeel al klaar? Is het heel erg 2022 om in de windsels rond het ezeltje en de man (of vrouw) banden van onderdrukking en verstikking te zien?
Kortom voor de thuisblijvers: als het u te heet onder de voeten wordt, op naar het museum, waar het heerlijk koel is en hele werelden zich voor u opent!

Marijke van Vliet, cie. PR

Afbeelding: Relay-2021-Amrad Hashem (detail)

Uitgelicht

Extra aandacht voor de landschappen van Alexander Wüst