Wat komt er kijken bij het verlengen van een tentoonstelling, of verschuiven van tentoonstellingen. 

Heel veel! Een grote tentoonstelling heeft een zeer lange voorbereidingstijd, van soms wel jaren. Er wordt onderzoek gedaan, contact opgenomen met potentiële bruikleengevers, er wordt gevraagd naar de bereidheid en beschikbaarheid van de stukken. De tentoonstellingsperiode wordt vastgesteld. Jaarlijks maakt het Dordrechts Museum zo’n 8 à 9 tentoonstellingen per jaar. Alles moet op elkaar worden afgestemd. Dus u kunt zich voorstellen dat door de corona crisis de hele programmering op de schop moest. 

Wat betekent het voor de bruikleen van het voorwerp? 

Tijdens de eerste lockdown was net de tentoonstelling Willem Bastiaan Tholen- een gelukkige natuur geopend. De opening was op 8 februari 2020 groots geopend door Maarten van Rossem in de Augustijnenkerk toen de musea op 13 maart 2020 zijn deuren moesten sluiten. De lockdown duurde tot 1 juni 2020 terwijl de tentoonstelling oorspronkelijk was gepland tot 31 mei 2020. Al snel besloten we de tentoonstelling te verlengen. Dat betekende eerst alle bruikleengevers benaderen met de vraag of ze überhaupt akkoord gingen. Bij een ja, volgde de administratieve rompslomp van aangepaste contracten en verzekeringscertificaten.
In dit geval was het een relatief eenvoudige operatie: alle bruikleengevers stemden toe en waren dankbaar dat het Dordrechts Museum de tentoonstelling wilde verlengen.
In het geval van In het licht van Cuyp- Aelbert Cuyp & Gainsborough, Turner en Constable is het verschuiven een stuk complexer. 95 % van de bruikleengevers komen uit het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
Aelbert Cuyp is ruim vertegenwoordigd in allerlei privé collecties in prachtige Engelse landhuizen van bruikleengevers met klinkende namen als de Queen Elizabeth, de Earl of Harrowby en de Marquess of Bute. Huizen en musea zijn gesloten vanwege zeer strenge restricties. In sommige gevallen hebben we meer dan 7 maanden moeten wachten op een reactie. Ook in het geval van Cuyp reageren de meeste bruikleengevers positief. Maar omdat het hele internationale bruikleenverkeer in de ban is van de crisis en bijna alle tentoonstellingen worden verlengd of uitgesteld, kan het voorkomen dat schilderijen, die eerst waren toegezegd, zijn gereserveerd voor andere tentoonstellingen. 

Welke consequenties heeft het voor b.v. het maken van een catalogus?

En dit heeft dan natuurlijk ook consequenties voor de catalogus. In het geval van Cuyp, zijn specialisten uit Nederland en Engeland al jaren geleden begonnen met onderzoek naar deze kunstenaar. Alle tentoongestelde werken van Cuyp en Britse kunstenaars worden afgebeeld en beschreven. Nu wij zijn ingehaald door de actualiteit, betekent dit in sommige gevallen dat bepaalde schilderijen, wel beschreven in de catalogus, niet te zien zullen zijn. 

Levert COVID-19 extra praktische problemen op bv bij transport? 

De corona-crisis heeft zeker gevolgen voor het transport. Het transport van kostbare kunstwerken, helemaal die uit het buitenland, worden vergezeld door een koerier. Vaak is dat de conservator of restaurator van de uitlenende instelling. Een koerier begeleidt het schilderij gedurende het transport en is aanwezig bij het uitpakken van het schilderij, doet samen met de restaurator van het Dordrechts Museum de conditiecheck en ziet er op toe dat het schilderij wordt opgehangen. Nu reizen ten zeerste wordt afgeraden of zelfs überhaupt onmogelijk is, zullen er andere manieren moeten worden bedacht. Zo biedt het virtueel koerieren een uitkomst, waarbij de koerier via een live-verbinding meekijkt via een scherm. Maar het kan ook voorkomen dat de bruikleengever om die reden het bruikleen toch niet door laat gaan. Dus in deze bizarre tijden blijft het tot het laatste moment spannend of het schilderij de reis naar het Dordrechts Museum kan maken. 

Wat betekent werken in het museum in corona tijd voor u? 

Ondanks dat het museum gesloten is, zijn we met zijn allen druk aan het werk. Restauraties gaan door, alsook het behoud en beheer van de collectie, de technische dienst is druk met het onderhoud van de gebouwen, er worden tentoonstellingen verlengd en uitgesteld, nieuwe plannen gemaakt en via de website kunt u genieten van een online aanbod van activiteiten en rondleidingen. Het museum is dicht, maar wij zitten niet stil.

Nieuwe entree Huis Van Gijn

Op 16 oktober 2020 is de nieuwe entree Huis Van Gijn geopend. 

We vroegen aan Fleur Verbaas, communicatie DM, wat maakt een entree van een museum een goede entree?
Een eerste indruk is belangrijk. Het zet de toon voor de rest van het museum bezoek. Daarom is er geïnvesteerd in een prachtig uitziende entree. In een 19de-eeuwse stijl. Maar wel met een eigentijds randje, zoals de details in het behang of de artikelen die worden aangeboden in de museumwinkel. 

Het is belangrijk dat de entree klopt met de rest van het museum en haar omgeving. Huis Van Gijn is gelegen aan de Nieuwe Haven. In het oude centrum van Dordrecht. De nieuwe entree is nu zichtbaar vanaf de straat en daardoor uitnodigend om naar binnen te gaan. 

Annemarie van Huis, cie. PR 

Meer kunst in beeld

Uitgelicht

Extra aandacht voor de landschappen van Alexander Wüst

Uitgelicht

Het curatorenprogramma 2020 van VDM en Dordrechts museum

Seizoensbericht

Winterbericht 2020