Er zijn 14 Dordtse kunstenaars geselecteerd voor een gesprek met een curator van hun keuze, gepland van 16-18 november. Helaas hebben we het programma moeten uitstellen naar 2021 vanwege de strenge coronamaatregelen en de hoog oplopende besmettingscijfers in onze regio. De jongste geselecteerde kunstenaar is Elise ’t Hart.

Interview met Elise ’t Hart

1. Dit jaar zijn VDM en DM vanuit het Schefferfonds voor het eerst gestart met een curatorenprogramma voor Dordtse kunstenaars. Wat vind je van dit initiatief en is het van belang voor Dordtse kunstenaars?

Het initiatief van het curatorenprogramma is heel mooi en belangrijk. Hiermee laat je als fonds horen, zien en voelen dat je de Dordtse kunstenaars ziet en wilt bijdragen aan het Dordtse kunstklimaat. Dit wordt naar mijn idee nog veel te weinig gezien en gesteund. Veel jonge kunstenaars trekken mede hierdoor naar steden als Rotterdam of Den Haag. Een paar jaar geleden ontving ik een werkbijdrage van het Mondriaan Fonds en daarbij hoorde een mentor. Dit waren ontzettend belangrijke gesprekken, misschien nog wel belangrijker dan het geldbedrag dat aan de beurs vast zat. Het hield in: artistiek inhoudelijk interessante gesprekken en vooruitgang maar ook nieuwe contacten en dus een breder netwerk. Vooral nu veel kunstenaars de afgelopen maanden ‘opgesloten’ zaten in het atelier (wat vast ook goeds heeft opgeleverd) is het ook wel tijd om met nieuwe mensen te spreken en te reflecteren.

2. Hoe vind je het dat je als geluidskunstenaar bent geselecteerd?

Tijdens de kunstacademie kwam ik er al gauw achter dat geluid mijn manier is om verhalen te “vertellen” en ‘verbeelden’. We zijn heel erg gefocust op beeld in deze wereld, maar geluid beïnvloedt je misschien nog wel meer dan beeld.
Dat ik als geluidskunstenaar, voor velen toch nog een beetje een vreemde tak van sport, ben geselecteerd is fijn.

3. Welke curatoren heb je gekozen? Heb je speciale vragen in gedachten voor de curator?

Ik heb mijn voorkeur gegeven aan 2 curatoren van prachtige kunstinstellingen die ik hoog heb zitten. Inhoudelijk maken ze zeer interessante tentoonstellingen met werken die, net als mijn werk niet altijd verkoopbaar zijn. Het gaat vaak om installaties / werken in opdracht. Ik zou graag in gesprek gaan met deze curatoren over de inhoud van mijn werk. Ik zit op een punt waarop ik mezelf (weer) de vraag stel: waar ga ik mezelf komende tijd verder in ontwikkelen. Hoe mooi dat ik deze vraag nu ook met hen kan delen! Maar ook praktische dingen, zoals: hoe kom ik op de juiste plekken terecht?

4. Kan geluidskunst een belangrijke rol spelen in musea?

Absoluut! Het wordt alleen weinig gedaan. Vaak is dit toch een beetje uit angst heb ik het idee, dat het gaat storen, irriteren, dat het te technisch is of dat mensen het niet zullen begrijpen. Maar er is zo ontzettend veel mogelijk. Laat ik het zo zeggen: er valt nog veel te doen en winnen voor de geluidskunstenaars.

5. VDM heeft een geluidskastje, “Dordtse geluidsopnamen in Coronatijd”, van je aangekocht voor de collectie DM. Kun je daar iets over vertellen?

Half maart 2020 ging Nederland in een intelligente lockdown. Onze wereld werd kleiner en we waren aan huis gekluisterd. Deze wereld is gevuld met [huis]geluiden die normaalgesproken langs je heen gaan maar nu intenser beleefd werden. Er waren geluiden die ineens opvielen, vaker te horen waren, je geborgenheid gaven, troostten of misschien juist irriteerden en in de weg zaten. Op 20 maart plaatste ik een oproep om deze geluiden toe te sturen voor een nieuw archief. Dit archief vertelt ons veel over hoe deze tijd geklonken heeft, hoe we deze tijd hebben ervaren en doorbrachten. Voor deze speciale uitgave van het Geluidenkastje heb ik een selectie gemaakt van 25 van deze geluiden die typisch zijn voor de lockdown. Ik zie het als een tastbare geluidsherinnering. Heel mooi dat dit aangekocht is en zal worden tentoongesteld tijdens “I Love Dordt”. Ik ben daar enorm trots op!

6. Heb je opdrachten in het vooruitzicht?

Ja, een tentoonstelling met andere kunstenaars in de oude bibliotheek van Utrecht voor Utrecht Down Under (november/december 2020). Hier maak ik een nieuw werk in opdracht over het geluid in bibliotheken over de hele wereld. 100 opnames heb ik gevonden van de Oxford Library tot een bibliotheek op Hawaï. Ik toon deze verzameling en maak een nieuwe soundscape van de ‘perfecte’ bibliotheek, mensen kunnen zelf luisteren. Ook heb ik een tentoonstelling in Arwe Gallery (Gouda, december 2020/ januari 2021), in de Vishal (Haarlem, december 2020/januari 2021) en ik ga een mooi project doen in samenwerking met Huis Van Gijn. Daar later meer over!
Naast opdrachten beleef ik nog steeds veel plezier aan mijn Geluidenabonnement. Ik heb bijna 400 leden. Mooi aan dit werk vind ik dat je zoveel mensen bereikt, gewoon thuis. De geluidskunst is voor iedereen gemakkelijk te ervaren, zonder drempel. Ik krijg ook altijd reacties, soms heel mooie verhalen of herinneringen van mensen aan het geluid dat ik stuur. Via mijn website kun je je aanmelden en ontvang je eens in de zoveel tijd een nieuw geluid in je inbox.

Tip: beluister/bekijk: https://www.elisethart.com

Annemarie van Huis, cie. PR

De Scheffer

Kim van Norren Schefferwinnaar 2011

Kim van Norren, winnaar De Scheffer 2011
And there is no space, but there's left and right

Zomerbericht 2015

Dijkhuis van Albert Zwaan

De Scheffer

Charlotte Dumas Schefferwinnaar 2008

In de tentoonstelling - Graag gezien- werd haar foto gecombineerd met een schilderij van vroeger.