Aan de hand van een schema begon Jenny, mede-samensteller van de tentoonstelling, haar verhaal. De ondertitel hierbij was : een reis door de tijd en de wereld. Hierbij gaf ze als redenen van vertrek door de kunstenaars: een opleiding in het buitenland, aanvankelijk bij voorkeur in Italië, missies en inspelen op de markt.

Het effect was: inspiratie door het landschap, door de kunst en door de cultuur in verre oorden.

Voorbeelden daarvan zijn te zien op de tentoonstelling: Kruseman die in Rome terecht kwam, daar kunsthistorische kennis op wilde doen en werken kopieerde en uiteindelijk daar bleef. Wüst die Noorwegen bezocht, twee grote werken van hem zijn in Dordt te zien. Koekkoek die per boot de Rijn afvoer. Jongkind en Jacob Maris die deel uitmaakten van de groep Barbizon en ’s zomers als het te warm werd naar de kust van Normandië gingen en daar die prachtige kust vastlegden.

Amerika en Suriname werden bezocht en Indonesië. Voor de wetenschap werden allerlei planten en kruiden getekend.

Een opvallende verschijning op de tentoonstelling is Raden Saleh met twee prachtige portretten vertegenwoordigd .

De aanwezige leden verlieten heel enthousiast de zaal en hoewel iedereen de schilderijen kon gaan bekijken gaven de meesten, gezien het warme weer, de voorkeur aan een drankje in de tuin. Ach de tentoonstelling blijft nog wel even.

Verslag activiteit

Atelierbezoek 29-6-2022