Schefferfonds –curatorenprogramma voor Dordtse kunstenaars

In 2020 is besloten om vanuit het Schefferfonds een pilot te starten met een regionaal Curatorenprogramma, in samenwerking met het Dordrechts Museum.

Curatorenprogramma

Dordtse kunstenaars worden in contact gebracht met deskundigen uit de kunstwereld, om kennis en ervaring uit te wisselen. Denk bijvoorbeeld aan een galeriehouder, een kunstcriticus, een curator van een museum, of een meer ervaren kunstenaar. Zij bezoeken de regionale kunstenaars in hun atelier en gaan met hen in gesprek over hun werk en professionele ontwikkeling.

Wie komt in aanmerking?

Kunstenaars, die een atelier in Dordrecht hebben en op professionele basis met kunst bezig zijn komen in aanmerking. Het curatorenprogramma vindt plaats in de week van 16-20 november 2020. Er is geen minimum- of maximumleeftijd voor inschrijving. Zowel beginnende als verder gevorderde kunstenaars kunnen reageren. Alle kunststijlen en technieken binnen de beeldende kunst komen in aanmerking.

Curatoren

De vereniging Dordrechts Museum en het Dordrechts Museum hebben de volgende deskundigen uit de kunstwereld bereid gevonden om aan het programma deel te nemen:

• Niek Hendrix, beeldend kunstenaar en oprichter van het webmagazine Lost Painters
  • Julia Geerlings, curator en directeur A Tale of a Tub, Rotterdam
  • Jaring Dürst Britt, oprichter en directeur galerie Dürst Britt & Mayhew, Den Haag
  • Heske ten Cate, artistiek directeur Nest Den Haag
  • Manuela Klerkx, kunstagent en auteur
  • Raquel van Haver, beeldend kunstenaar, winnaar van De Scheffer 2017 en de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2018

Voor meer informatie over de curatoren klik hier

Aanmelden en selectie

Aanmelden is mogelijk vanaf 14 september. Dat kan door een cv in te sturen, documentatie van het eigen werk, plus een motivatiebrief waarin wordt uitgelegd waarom en op welk vlak er behoefte is aan verdere ontwikkeling. Ook de keuze voor een of twee curatoren wordt hierin toegelicht. Aanmelden kan via: www.verenigingdordrechtsmuseum.nl/de-scheffer-schefferfonds of via een e-mail naar: schefferfonds@verenigingdordrechtsmuseum.nl

Op 8 oktober 2020 sluit de aanmeldperiode. Daarna wordt door de Vereniging Dordrechts Museum en het Dordrechts Museum een selectie gemaakt uit de inzendingen. Gelet wordt op de motivatiebrief en de artistieke kwaliteit van het werk.

Deelnemers ontvangen uiterlijk 14 oktober bericht.

Mogelijk dankzij Schefferfonds
Het Curatorenprogramma wordt gefinancierd vanuit het Schefferfonds. Dit fonds is mogelijk gemaakt door de nalatenschap van de in Dordrecht geboren schilder Ary Scheffer (1795-1858) en zijn familie.
De Vereniging Dordrechts Museum beheert dit fonds dat als doel heeft om kunstenaars te ondersteunen in hun beroepspraktijk. Vanuit het fonds wordt ook de landelijke kunstprijs De Scheffer uitgereikt in de oneven jaren.

Regionale aankoop vanuit het Schefferfonds

De helft van de opbrengst van het Scheffer-legaat, tegenwoordig aangevuld met schenkingen van leden of extra contributie, werd van 2010 – 2018 gebruikt voor het aankopen van werk van Dordtse/aan de Drechtsteden regio gelieerde kunstenaars. Deze aankoop vond plaats in de even jaren. De Schefferaankoop bedraagt maximaal €. 5.000.- . De bestemming hiervan kan passen in de hedendaagse collectie van het Dordrechts Museum, maar ook een meerwaarde hebben voor Huis van Gijn of het Hof van Nederland. Ralf Kokke, winnaar 2018, heeft in 2019 een extra schenking gedaan aan het museum. Klik hier!

Winnaars Scheffer aankoop

2018: Ralf Kokke : ‘a tiger’, 2018 2016: geen aankoop i.v.m. 175 jarig bestaan van VDM in 2017 2014: Ton Kraayeveld: aankoop ‘Umzug’; ‘Ostsicht’; ‘Lounge’ 2014: Ton Kraayeveld: Tentoonstelling in DM: ‘UMZUG’ 2012: Marije Vogelzang: aankoop ‘eetbare Simon’ voor Huis van Gijn 2010: Ton Kraayeveld: aankoop ‘Passage’   Zie hieronder

2018 Ralf Kokke: 'a tiger' - Acryl on canvas 110-120 cm.

2014: Ton Kraayeveld: 'Ostsicht'

2014: TonKraayeveld: 'Lounge'