Op donderdag 9 juni bezochten we samen met Wilma Sütö de speciale Scheffertentoonstelling in zaal 13. Allereerst vertelde zij algemene zaken over het legaat, de keuze van de drie kunstenaars, het werk dat zij daaraan besteedden en haar contact met de drie genomineerden. Vervolgens nam zij de werken stuk voor stuk door en wees op de verbanden met werken in het museum die met name bij het werk van Nick Hendrix en Sam Hersbach te zien waren.

Nick schilderde een eigen impressie van de schitterende plafondschildering van Abraham Busschop met als vraag welke vogel de mooiste veren heeft. Een groot en kleurrijk werk dat oude en nieuwe kunst verenigt.

Sam Hersbach liet zich inspireren door Cornelia Scheffer-Lamme, de moeder van Ary Scheffer en zelf een begenadigde schilder. Fantasiefiguren en historische figuren vinden een plaatsje op het doek, hieraan toevertrouwd met kant-en-klare verf vermengd met zelfgemaakte pigmenten.

Afra Eisma begint met schetsen in waterverf waardoor haar figuren een schilderachtig karakter hebben. Heel opvallen was haar wandtapijt, zeer kleurrijk en een mengsel van materialen.

Tot onze en zijn verbazing stond ineens Nick Hendrix in de zaal en gaf ons zo de gelegenheid om ook aan hem vragen te stellen. Een geweldige middag mede door het enthousiasme van Wilma.

Achteraf een drankje bij Art & Dining. Aanmelden en betalen via de VDM website o.v.v. ‘de Scheffer’

Uitgelicht

‘Turner in Dordrecht’ in gesprek met Sander Paarlberg