De boerin op het land van Vincent van Gogh (1853 – 1890), een krijttekening, is al meer dan een eeuw in het Dordrechts Museum als bezit van de Vereniging. Dat is bijzonder omdat aan het begin van de 20ste eeuw de waardering voor het werk van Vincent nog niet algemeen was, zeker niet in musea.

De Dordtse particulier en kunstliefhebber Hidde Nijland (1856 – 1931) was de eerste kunstverzamelaar in Nederland die werk van Van Gogh kocht. Hij had al in de jaren negentig van de voorafgaande eeuw tekeningen verworven, in totaal ongeveer 100. Ook bezat hij 30 werken van Jan Toorop, met wie hij ook bevriend was, naast schilderijen van de Haagse en Amsterdamse school met onder andere Breitner.
Toen in 1904 het Dordrechts Museum een andere locatie aan de Lindengracht, nu Museumstraat, betrok, gaf Nijland een groot aantal kunstwerken in bruikleen waaronder de 100 tekeningen van Vincent van Gogh.

afbeelding: toorop hidde uit het depot

Dit bruikleen duurde tot 1911 en is om niet bekende reden opgeheven. Twee werken bleven als schenking over: ‘De Brabantse boerin’ van Vincent van Gogh en de ‘Bocht in de vaart’ een prachtig vroeg pointillistisch meesterwerk van Jan Toorop. Samen een rijke aanvulling op het Verenigingsbezit. De andere tekeningen van Vincent werden in 1928 geveild en opgekocht door het echtpaar Anton en Helène Kröller-Müller en bevinden zich nu in het museum op de Hoge Veluwe.

Hidde Nijland zat in het Bestuur van de Vereniging Dordrechts Museum en was van 1907 tot 1915 voorzitter. Zijn portret door Jan Toorop werd in 1984 door het Dordrechts Museum verworven.
De boerin op het land is momenteel te zien in de Pictura tentoonstelling.

Janine van Zoest, Bestuurslid VDM

afbeelding: toorop bocht uit het depot

Meer kunst in beeld

Verslag activiteit