Soms is het leven zo grappig. Mensen winden zich op en buitelen over elkaar heen om ergens iets van te vinden, terwijl een ander vanaf een afstandje toekijkt zich verkneutert van plezier. Zo verging het Rein Dool toen hij op 14 november in de krant las dat zijn schilderij van het Leidse universiteitsbestuur uit 1977 niet meer van deze tijd was. Medewerksters namen er aanstoot aan, konden niet goed meer vergaderen in de bestuurskamer onder hun blik, het moest maar naar een museum. Dubbel fout was het: een bestuur van louter mannen, die ook nog rookten. Herrie in de polder! Want natuurlijk stak er een storm van verontwaardiging op: waar zijn we mee bezig in dit land? Rein Dool stond als de lachende derde aan de kant, liet zich geduldig interviewen en genoot van alle aandacht. Mooi, al die reuring in de aanloop naar zijn grote tentoonstelling in Dordrechts Museum, die een maand later geopend zou worden.

Veel recensenten riepen het groepsportret in herinnering, de bezoekers stroomden toe en in ingezonden stukken refereerden briefschrijvers aan hem. Het mooist zal hij misschien de verontwaardigde brief van een groep vrouwelijke schilders in de NRC van 31 januari gevonden hebben. Zij reageerden op een ander voorval, de vernietiging van een hele oplage van het boek Onder de Amstel , omdat de naam van een van de auteurs te prominent naar voren kwam, terwijl tegen hem een integriteitsonderzoek liep. In de verbeterde druk moest die naam meer naar de achtergrond gedrukt worden. De dames schreven: Wij wisten nog wel een paar andere foute mannen, en noemden vervolgens Rembrandt, Picasso, Marcel Duchamp, Lucebert en Rein Dool, elk met de fouten zij gemaakt hadden. Wat een rijtje om in te staan!

De tentoonstelling van Rein Dool is nog tot 21 mei te zien. Ga vooral kijken en knik aan het begin de kunstenaar in zijn zelfportret maar eens toe. Of verderop, het zelfportret met prismabril. Goed gedaan man!

Marijke van Vliet

Verslag activiteit

Middagje met Rein Dool (verslag)

Uitgelicht