We zijn weer open en de tentoonstellingen zijn verlengd, wat een feest! Naast Cuyp kunnen we dus ook weer naar de kleine expositie over de Sint Elizabethsvloed, die zo’n belangrijke rol speelde in de economische geschiedenis van Dordrecht. Na die vloeden (het waren er minstens drie!) verloor het stapelrecht van Dordrecht immers voor een groot deel zijn betekenis. Er kwam een einde aan de Dordtse gouden eeuw en andere steden namen op dat vlak de leidende rol van Dordrecht over. Dordrecht werd wel een vluchthaven voor vele bewoners van het verdronken land. Die van het dorp Wieldrecht schonken uit dankbaarheid een groot altaarstuk aan de stad. Na de reformatie verdween het uit het zicht. 

Het centrale paneel ging geheel verloren, we weten niet eens meer wat er op stond. De vier zijpanelen die we nu op de tentoonstelling zien vormden ooit de voor- en achterzijde van de twee deurtjes waarmee het gesloten kon worden. Aan de binnenzijde verbeeldde de heilige Elizabeth de christelijke caritas, het mededogen. De buitenzijde toonde Dordrecht, dat droog bleef in de overspoelde omgeving en een vluchthaven voor de omgeving bood. Geheel in lijn met de huidige actualiteit besteedt de tentoonstelling ruim aandacht aan het uiteenrafelen van feit en fictie, aan de gevolgen van klimaatverandering, aan leven met of strijd voeren tegen het water. 

 

Het is een prachtige tentoonstelling, die een apart bezoek verdient. Nog nooit konden bezoekers zo met hun neus bovenop de panelen staan om alle details in zich op te nemen. Ook de begeleidende informatie verdient alle aandacht. Niet dus even, als je al helemaal verzadigd bent van Cuyp, ook nog door de zaal van de vloed lopen, maar er rustig de tijd voor nemen. Wie dat nu niet doet, zal de Elizabethpanelen wel weer in de vaste collectie van ons museum kunnen zien, maar moet voor de Dordtse stukken weer naar het Rijksmuseum. En koop vooral het boek bij de tentoonstelling om het nog eens rustig allemaal na te lezen!

Marijke van Vliet, cie PR

Afbeelding: De Sint-Elisabethsvloed, Meester van de Heilige Elisabeth-Panelen, ca. 1490 – ca. 1495

Meer kunst in beeld

Uitgelicht

‘Turner in Dordrecht’ in gesprek met Sander Paarlberg

De Scheffer

Genomineerden De Scheffer 2022

Uitgelicht

Nader bekeken – Cuyp