Over Joost Krijnen

In het werk van Joost Krijnen (Breda 1983) nemen lijnen en kleuren vele vormen aan, met als overkoepelend motief de dagelijkse routine van tekenen, schilderen, schetsen of simpelweg lijnen op papier zetten. Energieke en monumentale gebaren worden afgewisseld met uitgewerkte portretten in sierlijke lijnen of snelle schetsen. Strikt geometrische, gekleurde vlakken worden in perspectief gebracht door schijnbaar willekeurige eerste pogingen. Dissonant en harmonieus; alles komt samen op het papier en reageert op elkaar. Krijnen maakt speciaal voor de tentoonstelling op zaal een nieuw werk.

Meer weten over Joost Krijnen?    www.joostkrijnen.nl

Direct na de opening spraken wij met Joost over zijn werk. Lees hier het interview.

De jury

De jury bestond dit jaar uit Suzanne Swarts, conservator Caldic Collectie, Gerrit Willems, conservator moderne en hedendaagse kunst Dordrechts Museum, Theun Okkerse en Ada van de Vijver-Hobijn, als beeldend kunstenaars werkende leden van Pictura en Geesken Bloemendal – ter Horst voorzitter van VDM (op de foto hiernaast met Joost Krijnen bij de opening van de tentoonstelling).

Vereniging Dordrechts Museum en het Schefferfonds

Vereniging Dordrechts Museum (VDM) is één van de oudste museale verenigingen
in Nederland. VDM is een zeer actieve vereniging met 1150 leden. Door inzet van middelen uit het Schefferfonds wordt De Scheffer mogelijk gemaakt. De in Dordrecht geboren kunstschilder Ary Scheffer (1795 – 1858), was in zijn tijd een beroemdheid in Parijs. In 1856 bezocht Scheffer zijn geboortestad en zegde de vereniging (VDM) een aantal van zijn werken toe. Dankzij legaten van Scheffer en zijn familie kon het Schefferfonds worden opgericht.

De Scheffer

De Scheffer 2015

Ary Scheffer in zijn tijd was een voorbeeld voor jonge kunstenaars

De Scheffer