Verdijk schilderde abstract. Al is de abstracte kunst meer dan honderd jaar oud, een schilderij zonder herkenbare voorstelling wordt nog altijd met enige argwaan bekeken. Als je niet kunt zien wat het is, valt het niet mee een werk te beoordelen. Wat is de betekenis, wat is de artistieke waarde, wat is de kunde in de kunst? We zijn inmiddels gewend aan de explosieve en uitbundige expressie van de CoBrA-schilders zoals Karel Appel en Corneille. Ook de reliëfs van alledaagse materialen als karton en watten van de Nul-kunstenaars zoals Jan Schoonhoven en Armando worden nu hoog gewaardeerd. Maar aan de tastende hand van Gerard Verdijk die op zijn gevoel naar een vorm zocht, blijft het voor de meeste kijkers wennen. Juist dat maakt zo’n kennismaking spannend: kunstwerken van een relatief onbekende kunstenaar die je niet meteen kunt plaatsen, en waarvan je niet meteen weet wat je er mee moet. Kijken blijft dan een avontuur.

Verdijk begon eind jaren vijftig met schilderijen en tekeningen die je tot de informele kunst kunt rekenen. Kunst die ontstaat uit de materie van de verf – soms gemengd met gips, zand of textiel – en de spontane manier van schilderen. In de jaren zestig, de tijd van de pop art, drong de stad met al zijn tekens van reclame en verkeer zijn werk binnen. Hij experimenteerde met druktechnieken, spuitbus en lak, en fel oplichtende kleuren. Er was al vanaf het begin iets wat je een schrift zou kunnen noemen, een kalligrafie van tekens zonder directe betekenis. Daar kwamen in deze periode letters en woorden bij. Daarna verstilde zijn werk meer en meer. Hier en daar bespeur je nog archaïsche tekens ontleend aan de beeldtaal van primitieve culturen, maar zijn werk werd leger, stiller, persoonlijker, contemplatief bijna. Het gaat hem in zijn late werk om de verbeelding van universele begrippen, om het oproepen van beweging en ruimte, spanning en balans, harmonie en tegenstelling.

De overzichtstentoonstelling toont een selectie van de belangrijkste schilderijen en tekeningen. Daarnaast ook enkele objecten. Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus met essays over leven, belang en ideeën van de kunstenaar.

Gerard Verdijk – Retrospectief van 30 juli t/m 8 januari 2017

Meer kunst in beeld

Verslag activiteit

Glassfever in DordtYart

Uitgelicht

gesprek over de collectie

De Scheffer

Kim van Norren Schefferwinnaar 2011

Kim van Norren, winnaar De Scheffer 2011
And there is no space, but there's left and right