afbeelding: Scheffer: Johann Bernhard-Autoportrait CSR P 1,  Musée de la Vie romantique.

Onze Ary Scheffer is natuurlijk wereldberoemd in Dordrecht, maar is er eigenlijk meer van hem te weten dan dat hij in Frankrijk carrière maakte, in koninklijke kringen verkeerde, een dochter had en dat het Schefferkapitaal van groot belang is geweest voor de ontwikkeling van het Dordrechts Museum? 

Laten we maar eens beginnen bij zijn vader, Johan Bernard Scheffer. Geboren in 1765 Homburg in de deelstaat Hessen in Duitsland kreeg hij als jong schilder en graveur de gelegenheid in de leer te gaan bij de beroemde portretschilder Tischbein uit Leipzig. Zoals zoveel Duitsers in die tijd trok hij naar de Nederlanden om te proberen daar carrière te maken. Na een tussenstop in Utrecht vestigde hij zich in Dordrecht en trouwde daar in 1794 met Cornelia Lamme, die zelf ook als schilderes aan de weg timmerde. Een jaar later kwam hun zoon Ary, er zouden nog vijf kinderen volgen. Het jonge, ambitieuze echtpaar zag er niet tegenop al na drie jaar te verhuizen voor betere kansen op werk. Misschien moest dat ook wel, want Johan was niet altijd makkelijk in de omgang en raakte daardoor soms opdrachten kwijt. Achtereenvolgens vestigden zij zich in Den Haag, Rotterdam en tenslotte in 1803 in Amsterdam. Daar bracht vader Scheffer het in 1808 zelfs tot hofschilder van koning Lodewijk Napoleon. Helaas hield zijn verhaal daar op, want in 1809 overleed hij. De beroemde dichter Willem Bilderdijk, op dat moment de hofdichter van de Koning van Holland, schreef als troost een rouwdicht voor zijn weduwe, waarin hij de nu 14-jarige Ary aanmoedigde het werk van zijn vader voort te zetten. Cornelia en haar oudste zoon stonden nu samen voor de taak in het levensonderhoud van het gezin te voorzien. 

Meer kunst in beeld

Uitgelicht

‘Turner in Dordrecht’ in gesprek met Sander Paarlberg

Seizoensbericht

Winterbericht 2021

Uitgelicht

Interview met Suzanne Harleman, projectleider tentoonstellingen DM