Uit een verslag:

De Beeldenstorm heeft altijd tot de verbeelding gesproken, het is een van de weinige woorden uit de tachtigjarige Oorlog die in ons collectief geheugen zijn blijven voortleven. Het woord Beeldenstorm alleen al spreekt zo tot de verbeelding dat er verschillende literaire publicaties, radio- en televisieprogramma’s met die titel gemaakt zijn. Michael Zeeman kreeg in 1991 de C. Buddingh-prijs voor zijn gedichtenbundel ‘Beeldenstorm’. Het was ook de titel van het zeer populaire kunstprogramma van prof. Henk van Os, waarin hij zijn liefde voor de beeldende kunst aan de hand van de collectie van het Rijksmuseum met een groot publiek deelde

Meedoen

Beeldenstorm brengt ons dus zowel naar de literatuur als naar de beeldende kunst. En niet voor niets: de Beeldenstorm staat historisch op een breukvlak tussen twee cultuurperioden.
In twee rijke, elkaar opvolgende, excellente en artistieke tradities van beeld en taal ligt het aanknopingspunt voor de Dordtse mijlpaal 2016. Hoe zit het in onze tijd, vragen we ons af. Beeldcultuur lijkt opnieuw te domineren, maar de woordcultuur kent bijvoorbeeld met ‘spoken word’ ook een ongekende artistieke bloei. We gaan met iedereen die er zin in heeft op onderzoek uit naar welke programma’s daar in 2016 bij passen, onder de titel: Beeldenstorm – Woordenstroom
U kunt hier actief aan mee doen.
Bericht dit via mijlpalendordrecht@gmail.com

De Scheffer

De Scheffer 2015

Ary Scheffer in zijn tijd was een voorbeeld voor jonge kunstenaars