Home > Activiteiten > Voorjaarsexcursie 16 juni

gehele dag
€ 49.-- plus toeslag als u geen museumkaart hebt

Voorjaarsexcursie op twee dagen

16 juni gaan we naar het Stedelijk museum Schiedam en het Depot Cultureel Erfgoed in Rijswijk. Na de definitieve aankondiging van de excursie op 19 mei stroomden de inschrijvingen binnen. In twee dagen tijd was het maximale aantal bereikt. Beide locaties zijn gevraagd om aan een tweede dag mee ter werken. Deze vraag is gehonoreerd hetgeen inhoudt dat we op donderdag 16 juni voor een tweede keer naar Schiedam en Rijswijk kunnen gaan. Mocht u nog mee willen gaan, meld u dan heel snel aan, want ook deze dag is al bijna volgeboekt.

Het Stedelijk Museum Schiedam met een wondermooie collectie Cobra is onder meer ons doel tijdens de voorjaarexcursie. Wij bezoeken de tentoonstelling `Ik hou van Holland, Nederlandse kunst na 1945´.

Laat u niet de kans ontnemen om na een bezoek aan de mooie tentoonstelling in Schiedam een kijkje achter de doorgaans gesloten deuren van het depot in Rijswijk te nemen. We bezoeken restauratieateliers, waar deskundigen bezig zijn meubels en/of schilderijen te restaureren en krijgen een kijkje in het depot zelf waar allerlei fraaie kunstwerken bewaard worden. Ook een kleine uitstalling van kunstwerken klaar voor uitleen aan overheidsgebouwen krijgen we te zien. Kortom, geniet met ons van dit unieke uitstapje.

Ik hou van Holland

´Ik hou van Holland´ geeft dan ook een uniek beeld van na 1945. De naoorlogse tijdgeest waart rond in deze tentoonstelling, waar kunstenaars hun visie tonen op de ontwikkelingen in de kunst en de samenleving.
Meer dan 100 kunstwerken van ruim 60 kunstenaars zijn te bewonderen, onder wie Karel Appel, Corneille, Lucebert, Armando. Dit alles in een gebouw van Italiaanse allure en een Grieks uiterlijk in een oer-Hollandse stad.

Lunch

Voor de lunch ontdekten we een mooie locatie, een buitenplaats waarbij een kerkje, een Waterstaatkerkje, in het oog springt. Het lijkt of iemand het is verloren in dit agrarische landschap. In het restaurant van de buitenplaats kookt men biologisch uit eigen moestuin. De buitenplaats ligt aan een watertje en precies aan de overkant van dit water stond ooit een schuur waar onze beroemde schilder Vermeer in het huwelijk trad.

Depot van het Cultureel Erfgoed

Na de lunch gaan we naar Rijswijk, naar het Depot van het Cultureel Erfgoed. Hier toont men ons hoe en wat er van ons nationaal erfgoed aan beeldende kunst is opgeslagen. Nederland bezit namelijk een grote collectie aan kunst en design. Voor een groot deel bevindt die zich in musea, kastelen, overheids-en openbare gebouwen, ambassades en historische panden.
De rijksdienst voor cultureel erfgoed beheert zelf een groot deel van deze collectie. Deze collectie bevat ruim 140.000 kunstwerken. Ongeveer de helft daarvan is uitgeleend, zo ook enkele werken aan het Dordrechts Museum. Het andere deel bevindt zich in het depot in Rijswijk.
Na een korte inleiding krijgen we ook hier een rondleiding. Een bijzondere ervaring, want je komt hier zomaar niet binnen.

Nb. Het depot in Rijswijk is niet toegankelijk voor rollators.

depot rijswijk

Afsluiting

Op de terugweg drinken we een afzakkertje, als de weergoden het toelaten in de tuin van de al bezochte buitenplaats. Hier is ook een markt met streekproducten van eigen bodem, zodat u ook daar nog kunt rondsnuffelen.

Wij denken om zes uur weer terug te zijn in Dordrecht.

Aanmelden

We vertrekken 16 juni om 9.00 uur precies vanaf het Halmaheiraplein. De kosten voor de excursie zijn € 49.— .

Voor de goede orde melden wij ook dat de kosten gebaseerd zijn op personen die in het bezit zijn van een museumkaart of Rembrandtkaart. Voor de overigen is er een toeslag voor de toegang van het Stedelijk Museum in Schiedam tegen een gereduceerd tarief. Aanmelden via de site, betaling met vermelding van uw lidmaatschapsnummer en voorjaarsexcursie 2016 op bankrekening NL 16 INGB 0003395896 t.n.v. Vereniging Dordrechts Museum.

• Tentoonstelling Bouke Ylstra