Home > Activiteiten > Voorjaarsexcursie Den Bosch

gehele dag
€55,-
50
Afbeelding boven: Zelfportret op 15-jarige leeftijd, Anthony van Dyck, ca. 1615. Gemäldegalerie van de Akademie der bildenden Künste in Wenen
Afbeelding hiernaast: Rembrandt van Rijn, Portret van een jonge vrouw, 1632, olieverf op doek, 92 x 71 cm, Gemäldegalerie der Akademie der bildenden Künste Wien

Op 17 april gaan we naar Noord-Brabants Museum Den Bosch, waar we starten- na een bossche bol natuurlijk- met een rondleiding langs meesterwerken uit Wenen. Anton graaf Lamberg-Sprinzenstein liet in 1822 een legaat na van maar liefst een 800-tal schilderijen op voorwaarde dat die toegankelijk waren voor studenten en publiek. De Gemäldegalerie en het Kupferstickabinett van de Akademie der bildenden Künste Wien kwam zo in het bezit van een unieke collectie.

Afbeelding hiernaast: Jan Weenix, De witte pauw, 1693, olieverf op doek, 191 x 166 cm, Gemäldegalerie der Akademie der bildenden Künste Wien

Een deel van hun 17-eeuwse Vlaamse en Hollandse meesters zijn voor de eerste keer in deze omvang in Nederland te zien. Meer dan 50 schilderijen en 20 tekeningen van o.a. Anthony van Dijck, Rembrandt van Rijn, Peter Paul Rubens en Jan Weenix zijn er te bewonderen. Daarnaast krijgen we het bijzondere verhaal van de Weense Akademie te horen. Reden genoeg voor een tripje Den Bosch.

Na de lunch bewegen we ons in de richting van de Hinthamerstraat waar we het Zwanenbroederhuis (afbeelding hiernaast) bezoeken. De Broederschap werd al in 1318 gesticht voor de verering van Maria. In de St Jan had de Broederschap dan ook een eigen kapel. Maar daarnaast zorgden zij ook voor de armen en leverden ze een bijdrage aan de ontwikkeling van ‘s- Hertogenbosch als centrum voor laatmiddeleeuwse muziek.
Bijeenkomsten voor maaltijden en muziek werden steeds belangrijker, evenals het verwerven van belangrijke families als lid van de Broederschap. Na de 80-jarige oorlog stelde men nieuwe statuten vast en kreeg de Broederschap een vaste structuur nl 18 rooms-katholieke leden en 18 protestantse. In 1818 werd Willem II lid en na hem volgden nog veel leden van de koninklijke familie.
Niet alleen de geschiedenis is erg interessant, maar het gebouw zelf is een bezoek meer dan waard.

Uw aanmelding wordt definitief als u uw bijdrage hebt overgemaakt
op bankrekeningnummer NL16INGB0003395896. Vermelding: naam van de activiteit en uw lidnummer. Op de VDM pas staat uw lidnummer en of het om een enkele dan wel een duo-pas is.

U kunt betalen via iDEAL.

• Kim van Norren Schefferwinnaar 2011

Kim van Norren, winnaar De Scheffer 2011
    And there is no space, but there's left and right