Home > Activiteiten > Lezing Diepgeworteld uitgesteld

14.00 uur
Vol
35

In verband met de coronamaatregelen wordt de lezing uitgesteld naar 10 december 2020

Afbeelding: Jan Toorop – oude eiken in Surrey Stedelijk Museum

Naar aanleiding van het 50-jarig bestaan van de Bomenstichting organiseert het Dordrechts Museum de tentoonstelling Diepgeworteld- Bomen in de Nederlandse schilderkunst. Deze tentoonstelling, die op 11 november geopend wordt, presenteert zo’n 75 schilderijen, van de 16e eeuw tot nu.

Bomen spreken al eeuwenlang tot de verbeelding. Verhalen hierover vinden we terug in de Bijbel, de mythologie en volksoverlevering. Vaak zitten ze vol symboliek. Bij belangrijke gebeurtenissen plant men vaak een boom als herinnering. Ook kunstenaars hebben zich op allerlei manieren laten inspireren door de natuur, terug te vinden in landschapsschilderijen, maar ook in ‘portretten’ van bomen. Oude en moderne meesters geven hun interpretatie van de natuur.

Landschapsschilders als Jacob van Ruisdael, Meindert Hobbema en Jan van Goyen, de Haagse School, Toorop en Van Gogh, maar ook de kleurrijke werken van Mondriaan, Jan Sluijters, bomen op 18de- eeuwse stadsgezichten en moderne werken van bijvoorbeeld Armando en Robert Zandvliet. Te veel om op te noemen.
De tentoonstelling wordt samengesteld door Wendela Burgemeister (expert bij Salomon Lilian) en Quirine van der Meer Mohr, conservator van het Dordrechts Museum.
Wij hebben Quirine bereid gevonden ons mee te nemen op deze wandeling door de natuur en wel heel kort na de officiële opening. Op vrijdag 13 november verzorgt zij voor ons een lezing in de Aert Schoumanzaal.
Opgave via de VDM website en door overmaking van € 6,- o.v.v. lidnummer en ‘Diepgeworteld’.

Afbeelding: Meindert Hobbema-boslandschap

• Leven van Leer – tentoonstelling t/m 24 januari 2021