– Hoe vond u het als conservator om deze tentoonstelling met vondsten uit de middeleeuwen samen te stellen?
Heel leuk, omdat we alles net even anders presenteren. “Leven van Leer” is namelijk neergezet als een soort moderne lederwaren winkel met een catwalk en schoenendozen om de middeleeuwse vondsten meer naar het nu toe te trekken. 

En dat past eigenlijk heel goed. Het leuke van de schoenen is dat je aan de vorm en de decoraties niet goed kunt zien of het nou om een vrouwen- of mannenschoen gaat. 

 

– In welke conditie zijn de gevonden schoenen uit de grond gekomen?

De conditie van de Dordtse leervondsten is heel goed. De schoenen zijn alleen niet als hele schoen gevonden, maar als een plat pakketje leer. Stiksels vergaan in de loop der eeuwen waardoor de onderdelen uit elkaar vallen, maar de onderdelen lagen wel bij elkaar. Een leerrestaurator kan ze dan weer in elkaar zetten, of monteren op een voetje van foam. De specialist die dat voor een aantal schoenen heeft gedaan kan aan de hand van alleen een bovenblad van een schoen zien hoe de voet eruit heeft gezien en zo de losse onderdelen terugbrengen in de originele vorm. Zie foto 2,3

 

– Wie droegen deze schoenen en hoe werd met de kwetsbaarheid van de schoenen omgegaan?

Schoenen werden door iedereen gedragen en konden ook onderdeel zijn van ‘bedrijfskleding’.
Ter bescherming werd gebruik gemaakt van houten trippen, onderschoenen voor buiten, soms aan de onderzijde versterkt met ijzers. De volledig leren schoenen sleten desondanks snel, maar konden wel worden opgelapt, of vermaakt voor een kleinere voet, door schoenlappers. Ook werden in de Middeleeuwen schoenen tweedehands doorverkocht. Zo maar weggooien deed men niet.

– Dezelfde modellen/schoendecoraties zijn over heel West-Europa gevonden, van Danzig tot Dordrecht tot Londen. Er waren toen nog geen modebladen of influencers. Hoe verklaart u dat?

De adel en rijke handelaren waren de influencers van die tijd!

– Er staan verschillende replica’s hoog op schoenendozen. Is dat alleen voor het winkel-effect?

Het idee was om rond de catwalk replica-schoenen te plaatsen zodat bezoekers ze van alle kanten konden bekijken en voelen. Maar vanwege de corona-maatregelen is aanraken nu even geen optie en zijn ze als showmodellen op lege schoenendozen geplaatst, zoals in een winkel.
Vanwege het kostbare handwerk worden de replica’s niet verder in productie genomen.

 

Heeft u een favoriet, mooi verhaal over een item uit de tentoonstelling?

Mijn favoriet is het verhaal van Tristan & Isolde, verbeeld op de wreefbanden van leren trippen. Maar ook de op de Middeleeuwen geïnspireerde decoraties op de moderne damesschoen zijn mooi doordacht. De kunstenares houdt zich bezig met vrouwenthema’s en dat zie je terug. Mijn favoriete schoen is die met het extra bandje op de wreef (1) en de schoen met de eveneens opengewerkte hiel. (2)

Tip: kom kijken en neem zeker de audiotour met uitleg door Deborah Paalman mee! Annemarie van Huis

Meer kunst in beeld

Seizoensbericht

Herfstbericht 2020

Uitgelicht

Nader bekeken: Zaal 13

Uitgelicht

Slow Fashion; Interview met Wyke Sybesma