Home > Activiteiten > Synode ontmoet Synode

13.00 en 14.00 uur
gratis

Vrienden Grote Kerk en leden VDM hebben een bijzondere ontmoeting

synode grote kerkOp vrijdag 4 september is er weer een bijzondere ontmoeting.

Een heel bijzondere ontmoeting: de Vrienden van de Grote Kerk en de leden van VDM ontmoeten elkaar rond de Synode. In het kader van ‘mijlpalen op weg naar 2020’ ontstond het contact en de idee nog weer eens samen iets te organiseren. De Synode van Dordrecht (1618-19) is één van de grote gebeurtenissen uit bijna 800 jaar Dordtse geschiedenis. Het monumentale schilderij van de Synode uit de collectie van het Dordrechts Museum is pas gerestaureerd en schittert in het nieuwe Hof van Nederland. In de Grote Kerk werd de Synode geopend en gesloten. Het Dordrechts Museum ontwikkelde een nieuwe presentatie in goed overleg met de tentoonstellingscommissie van de kerk.
Liesbeth van Noortwijk(kerk) en Iris Knapen(museum) zullen het verhaal vertellen.

U raadt het: ‘beide’ synodes en leden van beide verenigingen kunt u in één middag ontmoeten.

Om 13:00 uur: start programma in Grote Kerk èn Het Hof van Nederland. U kunt beginnen op de locatie die u zelf wenst. Na een half uur loopt u, zelfstandig of met een vrijwilliger van de Vrienden Grote Kerk of VDM, naar de andere locatie en hoort u het verhaal zoals het daar toepasselijk is.

Om 14:00 uur: start weer het programma in Grote Kerk èn Het Hof van Nederland, door de wisseling kunt u nu de andere kant van het verhaal zien/horen.

Vergeet niet uw ledenpas mee te nemen voor de entree van het Hof van Nederland. De Grote Kerk is gratis. Op beide locaties kunt u op eigen kosten een kopje thee of koffie drinken.

Rekkelijk of precies

De Synode van Dordrecht (1618-19) is één van de grote gebeurtenissen uit bijna 800 jaar Dordtse geschiedenis. Een spraakmakende vergadering die ruim een half jaar (!) duurde en een eind maakte aan een conflict in de protestantse kerk tussen de remonstranten en contraremonstranten oftewel ‘rekkelijken’ en ‘preciezen’. Het monumentale schilderij van de Synode uit de collectie van het Dordrechts Museum is pas gerestaureerd en schittert in het nieuwe Hof van Nederland. Maar ook in de Grote Kerk, waar de vergadering destijds werd geopend en afgesloten, heeft de Synode al jaren een vaste plek. Deze Synodepresentatie was al even aan een opfrisbeurt toe en wordt nu, met de opening van het Hof, opnieuw ingericht. Zo is een goede afstemming tussen de twee locaties mogelijk en kunnen we bezoekers over en weer verwijzen. Het Dordrechts Museum ontwikkelt de nieuwe presentatie in goed overleg met de tentoonstellingscommissie van de kerk. Wie alles over de Synode wil weten, gaat mee naar het Hof van Nederland en naar de Grote Kerk.

• Kim van Norren Schefferwinnaar 2011

Kim van Norren, winnaar De Scheffer 2011
    And there is no space, but there's left and right