Home > Activiteiten > RivierBootStad

Schoumanzaal Dordrechts Museum
30 september 2021
16.15 uur

De uitnodiging ontvangt u later digitaal, noteer de datum alvast in uw agenda.

Het kunstproject — bestaande uit drie fases — is de verbeelding van het verhaal van een binnenvaartschip dat door zijn schipper en diens familie door de polders werd getrokken door laag water.

De sporen van deze ‘denkbeeldige’ schipper en zijn verhaal worden uitgewerkt tot een samenhangende serie beeldhouwwerken – als archeologische vondsten. Die geven de slenterroute tussen het Dordrechts Museum en het Hof van Nederland een gezicht. Ze brengen opnieuw de ontstaansgeschiedenis van ons Dordrecht in herinnering, aan een ondiepte in het water; een geschiedenis die misschien niet meer bij iedereen bekend is.

Het kunstwerk wordt in opdracht van de gemeente Dordrecht en het Dordrecht Museum uitgevoerd door kunstenaar Edward Clydesdale Thomson. Hij en zijn team kijken er erg naar uit om zoveel mogelijk mensen te enthousiasmeren en te informeren over de vorderingen van dit grote, uitzonderlijke project.

Mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, Prins Bernhard Cultuur Fonds, Bank Giro Loterij Fonds en sponsoring van Van Der Wees Transporten. Meer over dit kunstproject is te vinden op www.rivierbootstad.nl

Help mee met slepen van het schip!

Een belangrijk element van het project is de participatie van zoveel mogelijk Dordtenaren, uit alle lagen van de samenleving. Je kunt als onderdeel van een team (denk aan wijken, families, verenigingen, werkkringen, etc.) meehelpen om de tjalk een stukje verder te verplaatsen. Kom met jouw buurtvereniging, familie, schoolklas of sportclub helpen op 9 oktober! Ieder team zal een stukje van de route op zich nemen. Reken op ongeveer anderhalf uur per team.

Iedereen die wil meedoen kan zichzelf, een club of vereniging opgeven via manuela@rivierbootstad.nl of via het aanmeldingsformulier op www.rivierbootstad.nl

• ‘Turner in Dordrecht’ in gesprek met Sander Paarlberg