Home > Activiteiten > Ontmoeting met Willem Bastiaan Tholen

13 februari 2020
15.00 uur
€. 5,=

Afbeelding hiernaast: Willem Bastiaan Tholen -Moestuin in de kas van de Ewijkshoeve
Bruikleen particuliere collectie, Dordrecht

Op 9 februari start de overzichtstentoonstelling van Willem Bastiaan Tholen (1860-1931), een schilder bekend om zijn landschappen en water. Maar hij was veelzijdiger. Sfeervolle stadsgezichten, intieme interieurs, nocturnes, ontroerende (zelf)portretten en voorstellingen met werkende of spelende mensen maken ook een wezenlijk bestanddeel uit van zijn werk. Niet voor niets laat hij zich niet in één vakje stoppen. Hoewel in zijn vroege werk de invloed van de Haagse school nog duidelijk zichtbaar is, ontwikkelt Tholen een verfijnde en geheel eigen stijl die aan zijn critici de kreet ontlokte “Tholen durft álles aan”.

Hij verrast de kijker telkens weer met zijn briljante oog voor detail, zijn uitgesproken palet en de rijkdom aan onderwerpen die hij in zijn directe omgeving en in de natuur vindt.

Het is 25 jaar geleden dat er een museaal overzicht van zijn werk te zien is geweest. Hoogste tijd daar nu verandering in te brengen. Zeker nu de Stichting Bedrijfsvrienden van het Dordrechts Museum dit jaar het ‘Zelfportret in bosrijklandschap’ aan het museum geschonken heeft.

In Parijs is momenteel de tentoonstelling Willem Bastiaan Tholen, Un impressioniste néerlandais. Deze tentoonstelling is tot stand gekomen door samenwerking van het Dordts museum met Fondation Custodia. Begin 2020 komen de daar getoonde werken, uitgebreid en aangevuld met ander werk hier in het museum.

Niet alleen van deze toonaangevende kunstenaar uit de 19e eeuw wordt een aardige collectie getoond, maar ook van leermeesters en bevriende kunstenaars als Jacob Maris en Willem Witsen, kunstenaars wier werk we in ons museum geregeld tegenkomen.

We hebben Suzanne Harleman, coördinator collecties en betrokken bij het tot stand komen van deze tentoonstelling, bereid gevonden ons wat meer te vertellen over deze veelzijdige schilder en ons mee te nemen langs een aantal belangrijke werken. Opzet afhankelijk van het aantal gegadigden : inleiding/rondleiding.

Afbeelding boven: Willem Bastiaan Tholen – Zelfportret in bosrijk landschap 1895
Schenking Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2019

Uw aanmelding wordt definitief als u uw bijdrage hebt overgemaakt
op bankrekeningnummer NL16INGB0003395896. Vermelding: naam van de activiteit en uw lidnummer. Op de VDM pas staat uw lidnummer en of het om een enkele dan wel een duo-pas is.

U kunt betalen via iDEAL.

• Kim van Norren Schefferwinnaar 2011

Kim van Norren, winnaar De Scheffer 2011
    And there is no space, but there's left and right