Home > Activiteiten > Maak het kort – theatervoorstelling

21 maart 2019
20.30 uur
€ 25,- incl. inleiding en drankje

De voorstelling ‘Maak het kort’ is onderdeel van een gloednieuwe theaterserie over de opkomst en ondergang van het wonderteam Maurits van Nassau en Johan van Oldenbarnevelt. Met veel humor, enthousiasme en verbazing brengen de jonge acteurs van theatergroep Aluin de geschiedenis tot leven. De voorstelling, historisch correct voor zo’n 83,7%, geeft een frisse kijk op één van de prachtige verhalen die de Nederlandse geschiedenis rijk is.
“Maak het kort…” zei Johan van Oldenbarnevelt vlak voor het beulszwaard neerviel. Het is tevens de titel van het slotakkoord van drieluik De Vaderlandse Oorlog van theatergroep Aluin. Daarin staat de relatie centraal tussen twee machthebbers tijdens de Tachtigjarige Oorlog: Prins Maurits en van Oldenbarnevelt, grondleggers van ons land. Aanvankelijk bondgenoten, maar later felle tegenstanders. Dit laatste deel toont de laatste dagen van raadspensionaris Johan van Oldenbarnevelt. Hij zit in de cel, omdat hij gearresteerd is wegens landverraad. Iedereen probeert Prins Maurits onder druk te zetten om hem vrij te laten. Maar het doodvonnis wordt uitgesproken en voltrokken. Met veel humor, enthousiasme en verbazing brengen de jonge acteurs van Aluin de geschiedenis tot leven.
Aluin is te beschouwen als hét huisgezelschap van Theater Kikker. Gedurende 25 jaar speelden ze hier talloze voorstellingen. Gemene deler: een voorliefde voor klassieke verhalen en geschiedenis. De driedelige reeks De Vaderlandse Oorlog ving aan in 2015 met een uitgebreide speelserie van 1600 Slag bij Nieuwpoort. Vorig jaar was het tweede deel te zien: 1609 Staakt het Vuren, eveneens met een tiental voorstellingen.

In het kader van ‘Ode aan de Synode’ wordt de voorstelling op 21 maart eenmalig speciaal voor de Vereniging Dordrechts Museum opgevoerd in de kleine zaal van Schouwburg Kunstmin. Inleiding 19.30
Kosten €25 p.p., incl. drankje en inleiding. Er mogen meerdere introducees mee. Ook de leden van de Vereniging Oud Dordrecht en Vrienden van de Grote Kerk kunnen zich aanmelden met introducees.

U kunt zich aanmelden via het aanmeldformulier. Indien meer dan 1 introducee maakt u het bedrag handmatig over voor het totale aantal personen, onder vermelding van ‘maak het kort’ en het totale aantal personen. Indien u lid bent van VOD of VVGK vermeld u tevens ‘VOD’ resp. ‘VVGK’.

Ook kunt u zich aanmelden via kitty@verenigingdordrechtsmuseum.nl

• Kim van Norren Schefferwinnaar 2011

Kim van Norren, winnaar De Scheffer 2011
    And there is no space, but there's left and right