Home > Activiteiten > Lezing tentoonstelling Leven van Leer

30 juli 2020
Vol

Lezing tentoonstelling Leven van Leer

In 1997 en 1998 vonden er opgravingen plaats op het Statenplein en daarbij kwamen opvallend veel leervondsten naar boven. Op zich niet zo vreemd, aangezien daar een leermaker woonde die de kost verdiende met het maken en bewerken van leren foedralen (etuis). Ook veel schoenen werden er gevonden, overigens niet door hem maar door schoenmakers geproduceerd.

Samen met schoenen gevonden bij eerdere opgravingen zoals de Tolbrugstraat en Heer Herman Suysstraat kwam zo een unieke collectie tot stand die met recht de meest uitgebreide leercollectie van ons land genoemd mag worden, met daarin voorwerpen die uniek zijn in Europa.

Deborah Paalman, conservator, kan ons alles vertellen over deze verzameling en de prachtige decoraties. Aan de hand van foto’s en filmpjes neemt zij ons mee door de geschiedenis van de Dordtse leerbewerkers en schoenmakers.

Een unieke gelegenheid om meer achtergrondinformatie te krijgen én elkaar weer te ontmoeten.

Uw aanmelding wordt definitief als u uw bijdrage hebt overgemaakt
op bankrekeningnummer NL16INGB0003395896 t.n.v. Vereniging Dordrechts Museum. Vermelding: naam van de activiteit en uw lidnummer. Op de VDM pas staat uw lidnummer en of het om een enkele dan wel een duo-pas is.

• Kim van Norren Schefferwinnaar 2011

Kim van Norren, winnaar De Scheffer 2011
    And there is no space, but there's left and right