Home > Activiteiten > Lezing met Sander Paarlberg over de Gebroeders van Strij

15.00 uur
€. 8,00

Aanmelden activiteit

Dit jaar bestaat Pictura 250 jaar en is daarmee met afstand de oudste kunstenaarsvereniging in Nederland die nog volop bruist.

Ik hoor u denken, daar moet op gedronken worden, en dat doen we ook, maar dan wel na afloop!

Eerst neemt Sander Paarlberg ons mee in zijn lezing over de Gebroeders van Strij die als grondleggers aan de wieg van Pictura stonden en van wie op dit moment een prachtige tentoonstelling te zien is in ons Dordrechts Museum.

Zoals het hoort bij de hommage aan een 250 jaar bestaand “Teekengenootschap” ligt de nadruk in de tentoonstelling op tekeningen.  Boeiend is dat de tekeningen, (veelal nog nooit te zien geweest en straks weer keurig in het donker opgeborgen), in een groot aantal gevallen getoond worden naast schilderijen waaraan de tekeningen of schetsen ten grondslag liggen.

Opvallend in de schilderijen is dan weer de link naar Albert Cuyp, waar de gebroeders heel goed naar gekeken moeten hebben en relateren aan de kunstbeschouwingen die in die tijd veelvuldig bij Pictura gehouden werden. Daarbij wordt u gewezen op zaken die u weliswaar misschien eerder gezien heeft, maar die u nooit opgevallen zijn.

Goed tekenen is een kunst. Goed kijken is dat ook en Sander Paarlberg helpt u daarbij!

Aanmelden via deze site en betaling via iDeal of handmatig op rekeningnummer NL16 INGB 0003 3958 96 van de Vereniging Dordrechts Museum, onder vermelding van  ‘Lezing Sander’ en uw lidnummer.

• ‘Turner in Dordrecht’ in gesprek met Sander Paarlberg