Home > Activiteiten > Koningsdag met Ary Scheffer

27 april 2015
gehele dag
gratis

Ary wordt de maat genomen

Ary Scheffer gaat vrolijk meedoen op Koningsdag in Dordrecht. Hier wordt hem de maat gemeten door Joes van Lent, initiatiefnemer namens onze vereniging. Een mooie oranje baret, een prachtige sjerp en nog wat klodders verf maken Ary helemaal klaar voor de ontvangst van ons koningspaar.

Wereldwijven (Intermezzo) zorgen voor de uitvoering; mooie samenwerking.

Op het Scheffersplein, dat eigenlijk een brug is over de Voorstraatshaven, is een prominente plaats weggelegd voor Ary Scheffer (1795-1858). Voor de feestelijke gelegenheid heeft deze beroemde zoon van Dordrecht zich met de nationale kleuren getooid. In de eerste helft van de 19e eeuw vertrok hij als jong schilder naar Frankrijk, waar hij groot succes had onder de rijken en vele beroemdheden van zijn tijd ontmoette en schilderde. Een aantal van zijn werken hangt in het Louvre, maar de grootste Scheffercollectie ter wereld is hier in Dordrecht te vinden, in het Dordrechts Museum.

*Vereniging Dordrechts Museum beheert het Schefferfonds/legaat, waaruit elke twee jaar een jonge kunstenaar met een aanmoedigingsprijs (De Scheffer) en een tentoonstelling in het museum wordt beloond. De andere jaren wordt een kunstaankoop van een beginnend kunstenaar gedaan.

• Kim van Norren Schefferwinnaar 2011

Kim van Norren, winnaar De Scheffer 2011
    And there is no space, but there's left and right