Home > Activiteiten > Een kamer in het rond-Van Strij

Een kamer in het rond-Van Strij

Deelnemers
Schoumanzaal, Dordrechts Museum
13 juni 2023
14.30 uur
€. 8,00
60

Hoewel speciaal in 2010 gebouwd voor de daar ondergebrachte kunstwerken, ligt vaak onopgemerkt in de noordwest hoek van ons mooie museum -achter Art & Dining- de Van Strij salon verscholen.
De kunstwerken, een serie van 5 uit 6 behangsels van de gebroeders van Strij, werden in 2005 door een Duitse eigenaar als zeldzame doeken individueel te koop aangeboden bij Sotheby’s. Een lot dat bijna alle behangselseries in het verleden beschoren is geweest. Ze werden al naar gelang hun bestemming, versneden, verkort, uit elkaar gehaald en los van elkaar verkocht. Slechts een paar uur voor de veiling wist het Dordrechts Museum met steun van onder andere de Bedrijfsvrienden de serie van de eigenaar te kopen en daarmee als geheel te behouden.

Afgelopen jaar kon het museum met financiële steun van de Do Felkers-Snijders Stichting het laatste ontbrekende zesde deel alsnog bij de eigenaar aanschaffen. De afgelopen maanden is het doek door Jantine Maessen-den Brok gerestaureerd en inmiddels op haar plek. Daarmee is de kamer weer compleet en “rond”.
U krijgt deze middag twee lezingen in een! Jantine Maessen-den Brok vertelt u alles over de restauratie en Sander Paarlberg neemt u mee naar het Dordrecht van rond 1800 en verhaalt over de schilderswinkel van de gebroeders Van Strij op de hoek van de Grotekerksbuurt Pelserbrug doorspekt met informatie uit hun ateliernalatenschap.
Na afloop is er gelegenheid voor een drankje bij Art & Dining. Aanmelden uitsluitend middels de website van VDM met betaling via iDEAL onder vermelding van “kamer in het rond” en uw lidnummer.

afbeelding: Jacob en Abraham van Strij, Kustgezicht met schepen op woelig water en een zeeslag, ca. 1795, foto Studio Roodenburch

• Een korte terugblik ALV 2022