Home > Activiteiten > Umar Rashid: Two tongues

20 december 2022
15.00 uur
€. 6,=
afbeelding: Mutually assured destruction. The Frenglish offensive in Paramaribo provides an..

Op 29 oktober werd onder grote belangstelling de tentoonstelling Two Tongues op zaal 13 geopend. Een belangstelling te verklaren door het feit dat dit de eerste museale solo tentoonstelling van de Amerikaanse kunstenaar is in Nederland. Bekendheid genoot hij al door aandacht in veel musea, maar dit was bijzonder voor hem en ons land. Zijn populariteit wordt later ook nog bekroond met een solo tentoonstelling in Moma in New York.

De titel Two Tongues vindt zijn verklaring in tegenstellingen als goed en kwaad, zwart en wit, donker en licht, die voortdurend om elkaar heen draaien als een slang met dubbele tong. Tekst en beeld vermengt hij, evenals historische verhalen met toekomstvisioenen. Zijn stijl doet denken aan volkskunst, striptekeningen en illustraties uit kinderboeken. De 17e en 18e -eeuwse koloniale geschiedenis geeft hij weer in strijdlustige taferelen. Zonder ons een lesje te willen leren daagt hij ons uit en zet ons aan het denken. De manier waarop is zeer kleurrijk en eist van ons inbeeldingsvermogen. Om nu zijn werk wat beter te begrijpen willen wij samen met Wilma Sütö, conservator moderne hedendaagse kunst, zaal 13 bezoeken waar zij ons al toelichtend bij de werken zal rondleiden.

Opgave via deze VDM-website o.v.v. lidnr. en ‘Umar’.

afbeelding: We Almost Lost Toledo (for Belkis)..

zie verder ook “nader bekeken’ Umar

• Atelierbezoek Gerhard Lentink