Home > Activiteiten > Bijzondere ontmoeting

13.00 - 13.30 uur
Vol

Sander Paarlberg neemt u mee in een bijzondere ontmoeting met Abraham van Strij

Om kennis te maken met nieuwe aanwinsten organiseert VDM bijzondere ontmoetingen. Zeker voor nieuwe leden een kans om de collectie te leren kennen. Deze keer neemt Sander Paarlberg, conservator oude kunst, ons mee naar dit prachtige ‘babbelstuk”.

Mede dankzij een bijdrage van de Vereniging Rembrandt en haar Willem en Mary Reus-de Lange Fonds heeft het Dordrechts Museum een sleutelstuk uit het oeuvre van Abraham van Strij (1753-1826) kunnen verwerven. Het prachtig bewaard gebleven Portret van Hendrik Weymans en zijn familie uit 1816 is altijd in het bezit gebleven van de voorgestelde familie. Dit zogenaamde ‘babbelstuk’ toont op fraaie wijze de kwaliteiten van de Dordtse schilder als portrettist én genre- of interieurschilder.

Het werk van de gebroeders Abraham en Jacob van Strij vormt een zwaartepunt in de collectie van het Dordrechts Museum. Van Abraham bevindt zich een omvangrijke collectie schilderijen en tekeningen in het museum: genrestukken, portretten, behangsels, decoratief schilderwerk, een stilleven en de ateliernalatenschap met ontwerptekeningen. De aanwinst vormt een belangrijke aanvulling op deze gevarieerde collectie.

Verslag

Verslag van deze activiteit vindt u hier

• De Scheffer 2015

Ary Scheffer in zijn tijd was een voorbeeld voor jonge kunstenaars