Home > Activiteiten > 19 juli 2015: een mijlpaal voor stad en land

19 juli 2015
15.00 uur
gratis

De eerste Vrije Statenvergadering van 1572 vond plaats in Dordrecht.

Hof van Nederland centraal

De eerste Vrije Statenvergadering van 1572 vond plaats in Dordrecht. Koning Willem Alexander heeft dit op Koningsdag, tijdens een extra bijzonder moment, als openingshandeling van het nieuwe museum, samen met zijn vrouw en burgers uit alle betrokken steden opnieuw met een handtekening bevestigd. Een belangrijke gebeurtenis, die aan de basis lag van de onafhankelijke Republiek der Nederlanden, de voorloper van ons Nederland van nu. Onze burgemeester zal 19 juli Dordrecht eerst vertegenwoordigen in de kleinste stad van Nederland. Daarna zijn er op het Hof en in het Hof van Nederland diverse momenten om stil te staan, te vieren, te luisteren of actief te zijn.

Op zondag 19 juli om 13.00 uur opent in Madurodam een nieuwe experience: het Hof van Nederland. Geïnspireerd op het gelijknamige museum in Dordrecht, dat op Koningsdag werd geopend door Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima. Het verhaal achter Het Hof van Nederland in Madurodam neemt je mee naar een spannend moment in de vaderlandse historie. Hier werd de basis gelegd voor het Nederland van nu, het Nederland waarin wij in vrijheid kunnen leven. De experience is anders dan u van Madurodam gewend bent. Geen miniatuur, maar een multi-zintuigelijke ervaring van circa vier minuten. Het Hof van Nederland vertelt het grote verhaal over waar Nederland begon.

Om 15:00 uur organiseert het Dordrechts Museum we in samenwerking met de Raad van Kerken Dordrecht op het plein van Het Hof van Nederland een Hagenpreek. Deze bijeenkomst in de open lucht staat in het teken van ‘Martelaren’ en wordt gegeven door ds. Belder (Hervormde kerk Dordrecht) ds. Streefkerk (Ontmoetingskerk Dordrecht) en pastor Tjeerd Visser (Katholiek Drechtsteden). Hagenpreken werden in de Nederlanden veel gehouden door calvinisten in 1566 en de volgende jaren, omdat openlijke geloofsuitoefening hun verboden was. In Het Hof van Nederland werd in 1572 de basis gelegd voor een onafhankelijk land. Waar je vrij bent om te denken wat je denkt, te geloven wat je gelooft, en te zijn wie je bent. Daarom is de hagenpreek op deze plek een unieke activiteit die u zeker niet mag missen.

• Kim van Norren Schefferwinnaar 2011

Kim van Norren, winnaar De Scheffer 2011
    And there is no space, but there's left and right