Home > Activiteiten > Slow fashion Donderdag 23 januari 2020

14.30 uur
€. 6,=
30

Afbeelding: detail: Jan Sluijters -portret van Greet van Cooten, Dordrechts Museum

Op 8 december openen het Dordt Museum en Huis van Gijn hun deuren voor een zeer speciale tentoonstelling: Slow Fashion. Modecollectie door de eeuwen heen. Natuurlijk wel met een accentverschil. In het Museum ligt de nadruk op ‘maakbare’ mode te zien in twee zalen vol kostuums en mode van de 18e tot en met de 20e eeuw, aangevuld met uiteraard schilderijen, foto’s en accessoires. Ook wordt er een link gelegd met hedendaagse ontwerpen onder andere van Ronald van der Kemp en Monique Collignon.

In Huis van Gijn gaat men in op de dresscode uit vroeger tijd. Dames van stand hadden zo’n honderd jaar geleden een goedgevulde kledingkast en dat was ook wel nodig, aangezien elk dagdeel een eigen kledingstuk vereiste. Verkleden was aan de orde van de dag. Dit verkleden werd gebruikt om de eigen sociale status uit te dragen, maar had als bijkomend positief effect dat de kleding langer meeging want de te dragen jurken waren nogal duur.

Modewoord avant la lettre is in al die jaren duurzaamheid. Waar horen we dat nu vaker? In Huis van Gijn met zijn historische kamers komt deze oude mode extra tot zijn recht, wordt in historische context geplaatst. Wyke Sybesma, conservator in dat huis neemt ons bij de hand en vertelt ons over de mode en de gewoontes en voorschriften in het dagelijkse leven van dames van stand. In een speciale ‘paskamer’ kunt u misschien ervaren hoe de mode van toen werd gedragen.

Uw aanmelding wordt definitief als u uw bijdrage hebt overgemaakt
op bankrekeningnummer NL16INGB0003395896. Vermelding: naam van de activiteit en uw lidnummer. Op de VDM pas staat uw lidnummer en of het om een enkele dan wel een duo-pas is.

U kunt betalen via iDEAL.

• Kim van Norren Schefferwinnaar 2011

Kim van Norren, winnaar De Scheffer 2011
    And there is no space, but there's left and right