Ook kleinschalige activiteiten kunnen heel inspirerend en gezellig zijn. Op 16 augustus stond de workshop Biesbosch gepland. Met een groep van 12 mensen kregen we eerst een korte inleiding op zaal door René de Jong, zelf op de tentoonstelling vertegenwoordigd met een werk en werkzaam in zijn atelier Singel 222, dat wij in september gaan bezoeken. Belangrijke woorden in zijn verhaal waren: inspiratie, perspectief, kleuren, schetsen.

Met zijn woorden in ons achterhoofd gingen we naar de educatiezolder, waar we onder leiding van Diane Claessen aan de slag gingen. De tafelezels stonden al klaar en na een korte inleiding over kleuren en complementaire kleuren konden we aan de slag en aan de hand van foto’s al dan niet van de werken op de tentoonstelling of eigen foto’s uit de Biesbosch of herinneringen aan bezoekjes aldaar.

Waar nodig gaf Diane advies, wees op het mengen van kleuren of de indeling van de doeken en zowaar dit alles gaf iedereen voldoende inspiratie om een eigen impressie op het doek te krijgen. Een kleine twee uur later legde iedereen zijn of haar penseel neer en bekeken we het tableau en besprak Diane de verschillende invalshoeken.

Een erg gezellige en geslaagde middag.

Meer kunst in beeld

Atelierbezoek Pictura – videoverslag