Op vrijdagmiddag 28 januari werden wij ontvangen door Gerrit Willems, conservator  Moderne en hedendaagse kunst en maakten wij samen met de kunstenaar en een rondgang door de zaal Modern en Hedendaags.

De schilderijen van John van ’t Slot hangen er te midden van andere bekende kunstenaars van zijn tijd, zoals Willy Boers, Karel Appel, René Danïels en Edgar Fernhout, Toon Verhoef en Marlene Dumas. Daardoor kregen we ook een goed beeld van de invloed die zij op elkaar hadden of nog hebben.

De schilder legde aan de hand van zijn schilderijen uit hoe hij  eind jaren 70 begon vanuit het abstracte, in bepaalde kleuren, ritmes en vormen, toen vooral cirkels. Een tijd ook waarin Max Beckmann zijn grote voorbeeld was.

Later kwamen er studies van hazen, kleurige landschappen en nu schildert hij weer in een abstracte stijl met kleurrijke vlakken. Hij schildert op gevoel, intuïtief, kortom het schilderij ontstaat gewoon!

Aan de muren in deze zaal hangen ook schilderijen van zijn tijdgenoten en je ziet direct de verwantschap in periode, stijl en onderwerpen.  Dat is prachtig gedaan door de samenstellers van deze expositie, Gerrit  Willems en zijn medewerkers.

Het is een boeiend concept, in gesprek met…kunstenaars op zaal! Wij hadden volop gelegenheid  om vragen te stellen en na afloop de kunstenaar wat beter te leren kennen, onder het genot van een drankje in het restaurant Art&Dining.

De heer Willems kondigde aan meer van dit soort rondleidingen te gaan organiseren. Dat vonden wij een prima idee!

De Scheffer

De Scheffer 2017

De Scheffer

Joost Krijnen winnaar De Scheffer 2015

A rare case of exceptional confusion, 2013

Herwaardering virtuoze Dordtse fijnschilder

G. Schalcken, Jonge vrouw met parel bij kaarslicht, circa 1695, Via Johnny van Haeften Ltd, Londen.