Ik hou van Holland

Gesterkt door koffie met gebak kregen we in drie groepen een rondleiding langs de tentoonstelling Ik hou van Holland. Moderne Nederlandse kunst vanaf 1945. Zeer de moeite waard, ook al vanwege de technische snufjes. Toelichting op de werken werd getoond op verlichte ‘pilaren’. Appel, Constant, Corneille, Lucebert, vertegenwoordigers van de Cobrabeweging passeerden de revue, gevolgd door de Nulperiode met o.a. Armando en representanten van de latere jaren, Rob Scholte en Marlene Dumas. Een prachtige tentoonstelling.

Depot Cultureel Erfgoed in Rijswijk

Vandaar ging het naar Op Hodenpijl voor een biologisch verantwoorde lunch en vervolgens naar Rijswijk. Daar kregen we adhv beelden eerst een toelichting op de werkzaamheden in het depot. Ook hier gingen we in drie groepen door het hele complex en bezochten we drie restauratieateliers. Meubels, schilderijen en lijsten worden hier waar nodig opgeknapt vooraleer zij uitgeleend worden aan een of ander ministerie, consulaat of museum. In het depot zelf werd een aantal schilderijen getoond en kregen we uitgebreid toelichting op de nu niet meer bestaande BKR-regeling.
Hadden de meesten onder ons geen idee wat ze hier konden verwachten,, uiteindelijk vond iedereen dit bezoek zeer de moeite waard. Een interessante wereld die maar af en toe zichtbaar gemaakt wordt. Mocht u nog zin hebben, kijk of u op 16/6 nog mee kunt gaan. Dan herhalen we deze excursie.
Via Op Hodenpijl voor een drankje en een filerijke terugreis bereikten we tegen half zeven Dordt.

Zomerbericht 2016

Uitgelicht