Wij, leden van VDM, hebben dan wel een tijd last gehad van de lockdowns, maar in Huis Van Gijn hebben ze niet stil gezeten en de tijd zeer nuttig besteed. De entree is vernieuwd en qua sfeer aangepast aan vroegere tijden, zowel qua kleuren als materialen die rond 1900 gebruikt werden. Bijzonder detail is het behang dat een klassieke Victoriaanse indruk wekt, maar opgebouwd is uit foto’s van voorwerpen uit het huis.

Ook de kelder is toegankelijk via de ‘verborgen’ deur in de trapbetimmeringen. Het is er heerlijk koel, maar de ruimte was dan ook bedoeld om voedsel te bewaren, aardappelen, ingemaakte groenten, gezouten en gedroogd vlees. De eisen die aan een kelder werden gesteld zijn hier terug te vinden. Een droge ruimte met een raam voor frisse lucht en ventilatie, een vloer van cement of betegeld en gestucte muren. Voor lange mensen zal de kelder nauw aanvoelen. De inrichting nu is een reconstructie. In de oorlog is de kelder gebruikt als opslagplaats voor kostbare voorwerpen en de collectie munten en zilverwerk.

Natuurlijk beschikte het huis ook over wc’s . Een buitenprivaat aan de achterkant van de spoelkeuken voor het personeel. Inmiddels is een buitenprivaat gebouwd en wordt binnen de wc hersteld naast de toegang tot de kelder. 

Na veel studie en zoekwerk startte in 2009 de papierconservator al met het reconstrueren van het behang in de groene slaapkamer. Nog later is men overgegaan tot het produceren van een behang dat het oorspronkelijke zo dicht mogelijk benaderde. Dat daarbij allerlei vakwerk en digitale techniek aan te pas kwamen spreekt voor zich. 

En zo worden allerlei ruimtes teruggebracht in de oude sfeer. Nu zijn tussenkamer en tuinkamer aan de beurt. Maar dat hoeft u niet ervan te weerhouden Van Gijn nu al een bezoekje te brengen. 

Met dank aan Wyke Siebesma voor haar voortreffelijke verhaal. 

Meer kunst in beeld

Seizoensbericht

Lentebericht 2022

Uitgelicht

Lezing Sander Paarlberg, 400 jaar Cuyp

Uitgelicht

Nader bekeken – de Sint Elizabethsvloed