Allereest kregen we een werk van Henry Moore te zien, Wall Relief No.1, een bakstenen kunstwerk dat oorspronkelijk de gevel van het Bouwcentrum sierde, maar na de afbraak daarvan verplaatst is naar het gebouw First.

Het eerste beeld richting het museumkwartier was van Hubert van Lith, Ongebroken Verzet, een oorlogsmonument als herinnering aan de gevallen verzetsmensen en omgekomen Rotterdammers in WO II.

Daarna passeerden we onder andere: Carel Visser met Moeder en kind (afbeelding), Henri Laurens met La Grande Musicienne, Umberto Mastroianni met Het Afscheid, Auguste Rodin met l’Homme qui marche, op het Eendrachtsplein Paul McCarthy met Santa Claus. Bij alle beelden kregen we toelichting van Ben Zegers: de bedoeling van een werk, de kijk van de Rotterdammers erop (veel bijnamen), de oorspronkelijke plaats in de stad etc.

Na het nieuwe depot van Boymans bewonderd te hebben en Sylvette van Pablo Picasso (afbeelding) namen we de metro naar Blaak, waar Ben ons zijn laatste kunstwerk liet zien. Twee elegant gedraaide voeten op afstand van elkaar. Titel van het beeld: Iedereen is dood behalve wij. Het danseresje van Degas in Boijmans stond model voor de positie van de voeten. Het beeld heeft een beweeglijke uitstraling die past bij de dynamiek van de stad en de markt. De plaats is dan ook niet toevallig gekozen. Het beeld is een verwijzing naar het ontstaan van de stad aan de dam in de Rotte en de oude functie van de plek als marktplaats.

Na deze uitleg van Ben scheidden hier onze wegen aangezien we het in het kader van corona verstandiger vonden om in kleine groepjes eventueel een lunchplek te zoeken.

Seizoensbericht

Herfstbericht 2020