Traag leven

De afgelopen maanden stond het leven in ons land in het teken van opgewonden protesten. Het leek de hoogste tijd luid en duidelijk te laten horen wat er allemaal mis is met ons en onze manier van leven. Het zijn dan ook grote problemen waar oplossingen voor moeten komen die moeilijke keuzes met zich meebrengen. Op microniveau kunnen we daar zelf ook wel aan bijdragen en dat zal ook moeten, maar het werd allemaal wel erg veel. Hoewel ik zelf wat minder heetgebakerd ben, merkte ik onwillekeurig hoe de berichten doorsijpelden in mijn manier van kijken en reageren. Een stukje schrijven over een item uit een van de tentoonstellingen? Beet?  De visstand loopt dramatisch terug, de vissers hebben het moeilijk. De nieuwe Gainsborough? Koeien dragen in belangrijke mate bij aan het stikstofprobleem, de boeren komen in de problemen. Ik kijk dan ook verlangend uit naar de twee tentoonstellingen onder de titel Slow Fashion, die op 8 december beginnen.

Even gas terugnemen en met de vrouwen van een paar generaties terug nadenken over simpele vragen als: Wat moet ik aan met de feestdagen? Nieuw kopen of iets creatiefs verzinnen met een outfit die ik al eerder gedragen heb? Hoe pakken we het aan met de feestdagen? Huis Van Gijn zal er ongetwijfeld weer prachtig uitzien, met kaarslicht en mooi gedekte tafels. Ideaal om even te ontkomen aan de waan van de dag en inspiratie op te doen voor het met eenvoudige middelen mooier maken van onze eigen omgeving. In januari komt de rest van de wereld dan weer aan de beurt!

Marijke van Vliet

Meer kunst in beeld

De Scheffer

Kim van Norren Schefferwinnaar 2011

Kim van Norren, winnaar De Scheffer 2011
And there is no space, but there's left and right

Seizoensbericht

Zomerbericht 2015

Dijkhuis van Albert Zwaan

De Scheffer

Charlotte Dumas Schefferwinnaar 2008

In de tentoonstelling - Graag gezien- werd haar foto gecombineerd met een schilderij van vroeger.