Home > Activiteiten > Van de kunst en de rand

14 juli 2015
14.00 - 15.30 uur
100

Wat doet een strakke zwarte lijst met een schilderij? Of een rijk bewerkt, verguld exemplaar? Hoe is de smaak door de eeuwen heen veranderd? En waarom heeft een schilderij eigenlijk een lijst? In samenwerking met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) presenteert het Dordrechts Museum de expositie Van de kunst en de rand.

Op dinsdag 14 juli om 14.00 uur geven Liesbeth van Noortwijk en Sander Paarlberg een inleiding op deze presentatie in de Zaal van het Dordrecht Museum. Daarna kunt u de lijstenroute in het museum volgen.

Wie een schilderij bekijkt ziet meestal de lijst over het hoofd. Terwijl het effect van een schilderijlijst groot kan zijn. Alle reden om nu eens niet het schilderij maar de lijst centraal te stellen. Een lijst heeft een praktische functie: een schilderij beschermen. De lijst is een handvat en er kan een ophangoog aan vast worden gemaakt. Daarnaast geeft een lijst een kader, waardoor de aandacht naar de voorstelling wordt getrokken. Lijsten zijn er in vele vormen, kleuren en materialen. Welke lijst het beste bij een schilderij past is geen uitgemaakte zaak – dat is afhankelijk van smaak en die verandert met de tijd. Veel schilderijen hebben dan ook in de loop der eeuwen andere lijsten gekregen – meer dan eens.

In de presentatie op zaal zien we bijzondere lijsten uit de collecties van het Dordrechts Museum en van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Sommige schilderijen worden met een vroegere lijst getoond. Zo kunt u zelf uw eigen oordeel vormen over de keuzes die het museum heeft gemaakt. Daarnaast is er een speciale lijstenroute door de vaste opstelling. Naast een tekstbordje over de voorstelling van het schilderij hangt nu tijdelijk een bordje met het verhaal van de lijst.

• Schilderijlijsten in Nederland