Home > Activiteiten > Schouman nader bekeken

Dordrechts Museum
12 maart 2017
€ 10,=

In februari start een grote tentoonstelling gewijd aan het werk van Aert Schouman onder de titel ‘Koninklijk paradijs’. De titel is ontleend aan het feit dat op deze tentoonstelling  de kamerschildering uit Huis ten Bosch, recent gerestaureerd, getoond wordt voordat deze teruggeplaatst wordt. Schouman is vooral bekend om zijn voorkeur voor het uitbeelden van liefst exotische dieren, hiermee werd hij internationaal bekend. Daarnaast schilderde hij mythologische en bijbelse figuren en zijn ‘behangsels’ zoals de al genoemde kamerschildering zijn tot op de dag van vandaag nog zeer indrukwekkend. Dit jaar nog was het Dordrechts Museum in de gelegenheid behangsels te bewonderen, ontdekt in Engeland, waar ze eind 19e eeuw na een veilingen terecht gekomen waren. Ze waren nog in heel goede staat en zeker de moeite waard om deze voor het Dordts Museum te verwerven.

Rond de tentoonstelling van onze beroemde stadgenoot worden natuurlijk allerlei activiteiten georganiseerd. Speciaal voor de leden van VDM geeft op zondag 12 maart  Sander Paarlberg, samensteller van deze tentoonstelling, een lezing over de ‘making-off’ van de tentoonstelling en zijn persoonlijke bewondering voor deze schilder.

Na de lezing van Sander Paarlberg hebt u volop de gelegenheid de tentoonstelling (nog eens) te bezoeken en wij willen de middag afsluiten met een gezellige en aangeklede borrel, dat wil zeggen een paar consumpties begeleid door hapjes die passen bij het thema.

U kunt zich aanmelden via de site en door overmaken van uw bijdrage van € 10,- op rekeningnummer NL 16 INGB 0003395896 t.n.v. Vereniging Dordrechts Museum.

Vergeet u niet uw lidnummer en de activiteit te vermelden te vermelden.

• Gerard Verdijk – Retrospectief