Home > Activiteiten > Ontwikkeling van de edelsmeedkunst

Ontwikkeling van de edelsmeedkunst

Dordrechts Museum
15 februari 2017

Aan de hand van de geschiedenis van de ring

Op 15 februari 2017 houdt Ferdi Wouters in het Dordrechts Museum een lezing over de ontwikkeling van de edelsmeedkunst. In 1994 rondde Ferdi Wouters de opleiding goud- en zilversmid te Schoonhoven af met het behalen van het meesterteken goudsmeden. Hij begon als beeldkunstenaar / edelsmid zijn eigen Atelier Fersier in Dordrecht.

De lezing aan de hand van beeldmateriaal geeft een historisch overzicht van de edelsmeedkunst. Het verhaal sluit naadloos aan bij de tentoonstelling ‘Het oudste Goud van de wereld, Schatten uit Varna’ in het Dordrechts Museum. De geschiedenis begint 6500 jaar geleden in Varna en eindigt in Dordrecht in 2017.

Vragen waar u zeker antwoord op krijgt, zijn bijvoorbeeld:

– Wat is de symboliek van de ring?

– Wist u dat een oorvijg de reden is dat wij de verloren gegane techniek van de Etrusken van het granuleren hebben teruggevonden?

Heeft u de tentoonstelling ‘Het oudste Goud van de wereld’ al gezien, dan is de lezing een prima aanvulling en verdieping. Heeft u de tentoonstelling nog niet gezien dan wordt u door de lezing zeker enthousiast om deze te bezoeken.

We nodigen u van harte uit deze lezing bij te wonen op 15 februari.

De zaal is open vanaf 19.45 uur, uiteraard kunt u voorafgaand aan de lezing dineren bij Art & Dining.

Na afloop sluiten we traditiegetrouw de avond op passende wijze af met een drankje (inclusief).

U kunt zich via de site aanmelden en uw bijdrage van 6,50 euro storten op rekening NL16INGB0003395896 t.n.v. Vereniging Dordrecht Museum.

Vergeet u niet uw lidnummer en ‘Lezing edelsmeedkunst’ te vermelden.

• Het oudste GOUD van de wereld