Home > Activiteiten > Navolgers van Cuyp

15.00 uur
Vol

Lezing door Quirine van der Meer Mohr

afbeelding boven: John Constable -The_Hay Wain_(1821)

In de 18e eeuw werd Cuyp, tot dan toe nog een onbekende schilder buiten Nederland, razend populair in Engeland. Zijn zonnige landschappen met ruiters, paarden en jachttaferelen waren zeer gewild. Het gevolg was dat dat heel veel werk van hem in Engeland terechtkwam, waar de aristocraten erop gebrand waren een werk van hem in hun landhuis of kasteel te hebben.  Niet alleen werden zijn schilderijen gewaardeerd, een gevolg van die populariteit was dat zijn stijl ook werd nagevolgd door talloze Britse schilders.
De Britse landschapschilderkunst leverde bekende namen op als Constable, Turner, Gainsborough en vele anderen.
Quirine van der Meer Mohr, conservator schilderkunst 19de eeuw, verzorgt voor ons een lezing over de 19-e eeuwse navolgers van Cuyp. Zo worden we eind augustus helemaal klaargestoomd voor de grote Cuyptentoonstelling, die op 3 oktober geopend wordt. U komt toch ook? Na afloop hopen we de gelegenheid te hebben gezamenlijk een drankje te nemen.

Het maximum aantal deelnemers in de Schoumanzaal is afhankelijk van de dan geldende corona maatregelen en kan variëren van 35-50. Deelname wordt toegewezen op volgorde van inschrijving.

• Lezing Sander Paarlberg, 400 jaar Cuyp