Home > Activiteiten > Dordrecht, de stad van Cuyp

15.00 uur
Vol

Lezing door Sander Paarlberg

Het is iedereen bekend dat Aelbert Cuyp, zoon van Jacob Cuyp die hem de beginselen van het schilderen bijbracht, de bekendste schilder is die afkomstig is uit Dordrecht. Hij is beroemd geworden om zijn schilderijen, tekeningen en etsen van landschappen, riviergezichten en zee- en ruiterstukken. En hoewel hij zelf nooit in Italië geweest is, hebben zijn schilderijen vaak een zuidelijke sfeer. Zijn landschappen zijn soms wazig en dieren kregen soms een speciale plaats in zijn werk. Hiertoe geïnspireerd door zijn vader.
Buiten de stadgrenzen nog niet zo bekend, wisten zijn stadgenoten zijn werk wel degelijk te waarderen en bijna heel zijn leven werkte hij dan ook in zijn geboortestad voor lokale opdrachtgevers. Beelden van Dordrecht als Gezicht op Dordrecht of Onweer boven Dordrecht maken onderdeel uit van aan zijn woonplaats gewijde werken. Ver buiten de stad is hij nooit geweest, of het moet een bezoek aan Arnhem, Kleef en Rhenen zijn, onder andere te zien op Landschap bij Rhenen. Sander Paarlberg , conservator en voorbereider van de Cuyp tentoonstelling, wil ons graag wat meer vertellen over Dordrecht, de stad van Cuyp.

Na afloop hopen we gezamenlijk een drankje te nuttigen in de wijnbar of tuin.

Het maximum aantal deelnemers in de Schoumanzaal is afhankelijk van de dan geldende corona maatregelen en kan variëren van 35-50. Deelname wordt toegewezen op volgorde van inschrijving.

• Lentebericht 2021