Home > Activiteiten > Kaiyo Maru

11.00 uur
€ 6.--
60

Op 23 januari om 11.00 uur geeft de heer Robert Tromp op de educatiezolder van het Hof van Nederland een lezing over Kaiyo Maru, het in Dordrecht gebouwde Japanse oorlogsschip.
In november was het precies 150 jaar geleden dat de Kaiyo Maru, het grootste houten oorlogsschip ooit in Nederland gebouwd, onder grote belangstelling in Dordrecht te water werd gelaten.
Hoe bijzonder was het dat Japan juist ons land uitkoos voor dit prestigieuze project – het schip werd in die tijd beschouwd als het meest geavanceerde ter wereld –en bovendien aan een Dordtse werf deze eervolle opdracht gaf. Het schip zal een belangrijke rol gingen spelen in de Japanse binnenlandse politiek en niet alleen dat, de 14 Japanners die de bouw begeleidden en de westerse technieken bestudeerden, gaan een belangrijke rol spelen in de modernisering van Japan.

De heer Tromp stuit tijdens zijn reizen door Japan op het verhaal van de Kaiyo Maru, raakt erdoor geïntrigeerd en begint een speurtocht langs de diverse Japanse musea die herinneringen bewaren aan ´onze´ Kaiyo Maru. Hij wordt de initiator van de expositie over dit schip die in Het Hof van Nederland te zien is en zal ons laten delen in zijn fascinatie voor dit onderwerp en het gehele verhaal erachter vertellen.
Mis het niet! U bent van harte uitgenodigd deze interessante lezing bij te wonen. Schrijft u bijtijds in, want er is plaats voor maximaal 60 deelnemers. We starten bij Coffeelicious op de eerste verdieping met een kop koffie of thee vergezeld van petit fours. Na de lezing gaan we de tentoonstelling bezoeken. Deze tentoonstelling vertelt de verhalen over de bouw van dit legendarische schip in Dordrecht, over de Japanners die in Dordrecht verbleven, de reis van het schip naar Japan en de ondergang. U ziet onder andere kimono’s, zwaarden en het gereedschap waarmee het schip is gebouwd

Aanmelden

Aanmelding via deze site is definitief door overboeking van € 6.- op rekeningnummer NL 16 INGB 0003395896 met vermelding van uw lidmaatschapsnummer en de activiteit. Vol = vol.

Nota bene: De zolder is vanaf de eerste verdieping alleen bereikbaar via een trap!

• Anders kijken naar kunst