Home > Activiteiten > Excursie Paleis het Loo

08.30 uur
Vol
55

Als onze koning vanuit Huis ten Bosch voor “de verrekijk” een toespraak houdt kijk ik nooit naar Willem Alexander maar vergaap ik me altijd aan de omgeving om hem heen en wat er allemaal te ontdekken valt.
Bij Paleis het Loo heb ik dat ook. Ik vind het heerlijk om door de vertrekken van bijvoorbeeld koningin Wilhelmina te lopen en de schilderijen van Thérèse Schwartze te bekijken. De Oranjes hebben altijd een goed oog gehad voor hedendaagse kunst en nooit geschroomd om werk, ook op persoonlijke titel, rechtstreeks bij de kunstenaar aan te schaffen.

Na een ingrijpende verbouwing van ruim vijf jaar is Paleis het Loo weer open. Reden genoeg om met de bus richting Apeldoorn te reizen.
Hoe de dag er precies gaat uitzien weten we op dit moment nog niet, maar we organiseren in ieder geval bij aankomst koffie met gebak, voor vertrek naar huis een glaasje en een aantal gezamenlijke rondleidingen door de baroktuinen met gids (duur 60 minuten). Voor de twee routes door het paleis, “Willem en Mary”, zij zijn de eerste bewoners en laten het Loo in de 17e eeuw bouwen, en “Huis van Wilhelmina”, over de 19e en 20e-eeuwse vertrekken van Wilhelmina en haar familieleden, zijn geen gidsen beschikbaar. Deze routes zijn met een audiotour van ieder een half uur te volgen. (eigen smartphone of koptelefoon meenemen voor geluid, of anders ter plekke tegen meerkosten te huur).

Verder zijn er de vaste tentoonstelling over de Oranjes, een bezoek aan de stallen met koetshuizen en een rijke verzameling koninklijke rijtuigen en auto’s, de oranjewandeling door het paleispark, een bezoek aan de tijdelijke tentoonstelling “Meesterwerk” en ga zo maar door. Genoeg te doen dus om ons onder te dompelen in oranje sferen.

De praktijk:
Prijs € 40,- pp inclusief busreis, koffie met gebak, rondleiding tuinen, een drankje na afloop en entree op vertoon van een geldige Museum Jaarkaart, Vriendenloterij Vipkaart, of Rembrandtkaart.
Meerkosten zonder kaart € 19,50 pp. (door u zélf bij de entree te regelen!)
Boeken alléén via deze website en betaling middels IDeal onder vermelding van uw lidnummer en : excursie.
Aantal deelnemers zeer beperkt! Maximaal 55 personen op volgorde van aanmelding én correcte betaling!
Vertrek 16 september om stipt 08.30 uur vanaf het Halmaheiraplein te Dordrecht met terugkomst rond 17.00 uur.

• Lentebericht 2023