Het Dordrechts Museum wil bijzonder graag het schilderij Landschap met twee koeien bij een herder en melkmeid van Thomas Gainsborough verwerven. Dit werk is van groot belang voor de collectie Nederland in het algemeen en voor het Dordrechts Museum in het bijzonder.

Thomas Gainsborough (Sudbury 1727-1788 Londen) behoort tot de belangrijkste en succesvolste Engelse kunstenaars. Hoewel hij vooral bekendheid geniet als portrettist en beroemde portretten op zijn naam heeft staan, lag zijn passie bij het landschap.
Landschap met twee koeien bij een herder en melkmeid behoort tot de werken uit Gainsboroughs late oeuvre en laat door de thematiek en lichtval de invloed van Aelbert Cuyp, Dordrechts beroemdste schilder, goed zien.

De Gainsborough is afkomstig uit de beroemde Bridgewater Collection waarin ook vele werken van Cuyp zaten. Cuyps Landschap met fluitspelende herder in het Dordrechts Museum bevond zich ook in die verzameling. Het landschap van Gainsborough kan dus weer herenigd worden met deze Cuyp.

In Nederlandse musea is slechts één ander schilderij van Gainsborough te zien. Het vlot geschilderde, grote en late landschap met twee koeien is daarop een perfecte aanvulling. De aankoop zou het enige ‘hoog’-romantische Engelse landschap in de Collectie Nederland zijn.

Dankzij bijdragen van de Bedrijfsvrienden, de Vereniging Rembrandt en van het Mondriaanfonds komt de aankoop van deze Gainsborough steeds dichterbij. De Vereniging Rembrandt heeft besloten te helpen bij het vinden van het resterende bedrag van 40.000 euro via een crowdfundingactie. Hiervoor wordt samengewerkt met Voor de Kunst, een platform voor crowdfunding in de creatieve sector.

Meer informatie over de actie kunt u vinden op: klik hier Voordekunst-Sander Paarlberg

We houden u uiteraard op de hoogte van het verloop. Mocht u de crowdfundingsactie willen delen met personen uit uw netwerk, dan zijn wij daar erg blij mee.

Met vriendelijke groet,

Jasper Meijer, voorzitter V