van  € 5.000,- naar € 10.000,-

Alvorens het besluit te nemen de Schefferprijs te verhogen van € 5.000,- naar € 10.000,- heeft dit ook binnen het bestuur van VDM, zeker op dit moment, voor de nodige discussie gezorgd. Een prijs is immers niet alleen een geldbedrag, maar ook een erkenning voor het werk van de kunstenaar en levert prestige op. Uiteraard is het een eer in het Dordrechts Museum te mogen hangen. Van die eer kun je echter helaas geen bruine boterham of tube verf kopen en een prijs van € 5.000,- in 2010 zou nu, enkel op basis van indexatie, € 6.632,50 moeten bedragen.

De beslissing van het bestuur tot een verdubbeling van de prijs, (waarvan een kunstwerk bij de winnaar wordt aangekocht), getuigt, juist op dit moment, niet alleen van lef, maar sluit ook naadloos aan bij de bedoeling van het oorspronkelijke Scheffer legaat waaruit de prijs is voortgekomen. Dat had onder meer als doelstelling jonge getalenteerde kunstenaars te helpen in hun artistieke ontwikkeling.

Het Dordrechts Museum levert een forse bijdrage aan de Schefferprijs door middel van een tentoonstelling van uiteindelijk drie genomineerden waaruit de winnaar wordt gekozen en hoopt daarmee een actueel beeld van recente ontwikkelingen binnen de Nederlandse schilderkunst te bieden. De opening van de volgende tentoonstelling van Scheffer-genomineerden staat gepland op 30 maart 2024.

Kunstenaars die voldoen aan de voorwaarden kunnen zich aanmelden in reactie op de “open call” tot uiterlijk 1 oktober aanstaande via https://verenigingdordrechtsmuseum.nl/de-scheffer/