Emo Verkerk

Vanaf 1978 heeft hij de schilder- en beeldhouwkunst verrijkt met sympathieke, wonderlijke werken. In het begin van zijn carrière schilderde hij portretten waarin vorm en kleur een eigen leven leiden. Hij heeft zich losgemaakt van het portret zoals iedereen dat begrijpt en heeft een eigen weg gekozen met ontwapenende, vrolijke schilderijen en beelden als resultaat.

Het oeuvre van Verkerk bestaat naast landschappen en ruimtelijke beelden met name uit portretten. Soms getekend, dan weer gebeeldhouwd, maar meestal geschilderd. Als ondergrond gebruikt hij diverse materialen waaronder papier, linnen, karton, blik, marmer en hout. Ook voorwerpen dienen als drager. Een plastic emmer en kettingkastbeschermer bijvoorbeeld.

Het Dordrechts Museum koos dit portret van Emo Verkerk voor Unlocked/reconnected.

Portret van Gabriëlle I (1982)  150 × 48 cm

medium: olieverf op karton