De inzendingen worden beoordeeld door een jury bestaande uit Wilma Sütö (conservator Moderne en Hedendaagse kunst Dordrechts Museum), Niek Hendrix (voorgaand winnaar Scheffer Prijs), Paul van der Eerden (beeldend kunstenaar) en Yasmijn Jarram (conservator Hedendaagse kunst Kunstmuseum Den Haag). Deze selecteert uit de inzendingen drie kunstenaars die voor de prijs in aanmerking komen. Met de drie genomineerden wordt een tentoonstelling georganiseerd in het Dordrechts Museum. De winnaar wordt op maart 2024 tijdens de opening van de tentoonstelling bekendgemaakt.

Aan de kandidaten worden enkele voorwaarden gesteld zoals professioneel werkzaam in de beeldende kunst. In het werk moet schilderkunst een belangrijke rol spelen. Ook mag de kunstenaar bij de sluiting van de inschrijving 1 oktober 2023 niet ouder zijn dan 35 jaar.

Kunstenaars die voor de prijs in aanmerking willen komen kunnen zich tot 1 oktober 2023 aanmelden. De precieze voorwaarden en de aanmeldingsprocedure zijn te vinden op de website van de Vereniging Dordrechts Museum: https://verenigingdordrechtsmuseum.nl/de-scheffer/