Voor het vijfde jaar organiseert het Dordrechts Museum het jongerenparticipatieproject: Take pART! Vijftien jongeren volgen een jaar lang een programma, waarin ze op zoek gaan naar hun eigen talent en daarbij worden begeleid door kunstenaars en ervaren (museum)profs. Voor het nieuwe schooljaar is het museum op zoek naar open-minded jongeren tussen de 15 en 20 jaar. Onder begeleiding van verschillende vak-experts werken de jongeren aan hun persoonlijke ontwikkeling. Tijdens dit unieke traject maken ze niet alleen hun leeftijdsgenoten enthousiast voor kunst en cultuur, maar helpen ze ook de vaste bezoeker en het personeel om hun blik te verruimen.

Aanmelden
Om te solliciteren voor de nieuwe lichting van Take pART kunnen jongeren zich aanmelden door een korte motivatie te sturen naar takepart@dordrecht.nl. De deadline voor aanmeldingen is 15 september 2019. Tijdens een selectiemiddag in september speeddaten de jongeren met museumprofessionals en elkaar. Ze maken kennis met Take pART en het programma voor het komende jaar. Na deze middag volgt de definitieve selectie. Aan dit project zijn voor de jongeren geen kosten verbonden, sterker nog… de jongeren worden gezien als serieuze partners en krijgen een kleine vergoeding. Daarom wordt er wel inzet, toewijding en een jaar lang serieuze deelname verwacht.

Huidig project

Elke twee weken komen de jongeren samen op donderdagmiddag om aan een gezamenlijk project te werken. Zo maakten ze in voorgaande jaren een fashion glossy en bijbehorend onderwijsprogramma en organiseren ze dit jaar het ‘Bakkie Vrijheid festival’ dat plaatsvindt op 14 september 2019 bij het Hof van Nederland.

Kijk op de vernieuwde website voor alle informatie over Take pART: www.take-part.nl

Foto: Bram Vreugdenhil