Genomineerden nationale kunstprijs De Scheffer 2024
Abul Hisham, Fiona Lutjenhuis, Peng Zhang
DORDRECHT - De genomineerden voor 'De Scheffer 2024' zijn bekend. Uit zeventig inzendingen heeft de jury van deze nationale kunstprijs drie jonge talentvolle kunstenaars genomineerd: Abul Hisham, Fiona Lutjenhuis en Peng Zhang. De prijs omvat een tentoonstelling in het Dordrechts Museum. Daarnaast wint één van de drie genomineerden 'De Scheffer 2024', die bestaat uit de aankoop van een kunstwerk tot 10.000 euro door de Vereniging Dordrechts Museum. De Schefferprijs wordt tweejaarlijks uitgereikt door de Vereniging Dordrechts Museum, de vrienden van het Dordrechts Museum. De jury bestaat uit twee kunstenaars en twee conservatoren: Niek Hendrix (voorgaand winnaar Scheffer Prijs), Paul van der Eerden (beeldend kunstenaar), Yasmijn Jarram (conservator Hedendaagse kunst Kunstmuseum Den Haag) en Wilma Sütö (conservator moderne & hedendaagse kunst, Dordrechts Museum). Juryvoorzitter is Niels Zegers, van de Vereniging Dordrechts Museum.Over de Schefferprijs
De prijs is mogelijk gemaakt door het Schefferfonds, opgericht met legaten van de schilder Ary Scheffer (Dordrecht 1795 – Argenteuil 1858) en zijn familie. Het was Scheffers wens via deze prijs jonge kunstenaars en vernieuwing in de schilderkunst te stimuleren. De prijs is eerder toegekend aan onder anderen Niek Hendrix (2022) Susanna Inglada (2019), Raquel van Haver (2017) en Joost Krijnen (2015).
Over de genomineerden
‘Drie bijzondere kunstenaars geven de schilderkunst een magische uitstraling,’ aldus de jury. ‘Hun werk is rijk aan symbolen en verhalen die kunnen opvlammen als visioenen. Maar het mag ook klein zijn, verfijnd en geconcentreerd. De genomineerde kunstenaars maken beelden vol betekenis. Ze weten hun materiaal – van intens poederpigment tot en met waterige kleurensluiers– te betoveren met poëzie, een vleugje humor en diep menselijke verlangens en herinneringen’.
Abul Hisham
Abul Hisham (Thrissur, Kerala, India, 1987) maakt kleine, fijne schilderijen, in combinatie met wat grotere. Hij presenteert ze kris kras boven en onder elkaar op de muur, die daardoor een wereld wordt vol doorkijkjes en ontmoetingen. Met de nietige figuren in zijn schilderijen dwaal je over de continenten, naast een olifant, voorbij een zwarte kat. Vaak stuit je op muren. Dit is een wereld vol grenzen en afbakeningen, waarin ook schaduwen en schimmen de eindigheid oproepen. Hisham gebruikt pastel en ruwe pigmenten, herinnerend aan het Christelijke en Islamitische geloof dat wij uit stof ontstaan en tot stof vergaan. Die levensreis verbeeldt hij poëtisch, bij het licht van de maan. Hij is een dromenvanger, maar ook een avonturier. In installaties met schilderijen en sculpturen omringt hij het publiek ook ruimtelijk met een rijke binnenwereld.
afbeelding: Abul Hisham, Untitled, 2022, eigendom kunstenaar
Fiona Lutjenhuis
Met schilderingen die uitwaaieren van het doek tot weids over de muur vertelt Fiona Lutjenhuis (Zevenaar, Nederland, 1991) een verhaal in beelden. Haar verhaal is een vloed van religieuze symbolen en fantastische voorstellingen uit science fiction. Lutjenhuis sluit wonderwel aan bij de hedendaagse tendens in de beeldende kunst die het mystieke omarmt, maar is toch uiterst persoonlijk: ze verkent de waarden én de gevaren van de geloofscultuur die ze heeft ervaren in haar eigen jeugd. Haar kleurensluiers nemen je mee in een rituele dans op de grens van waan en werkelijkheid, waarin het natuurlijke en bovennatuurlijke afwisselend hel en schel, zoet en zacht door elkaar heen schemeren.
afbeelding: Fiona Lutjenhuis, Temples for the unbelievable, 2021, eigendom kunstenaar
Peng Zhang
Peng Zhang (Shijian Cun, China, 1990) noemt zichzelf een landelijke kunstenaar. Hij memoreert het boerenleven op het platteland in Zuid-China, waar hij opgroeide. In zijn schilderijen gebruikt hij waterverf en houtskool: materialen die natuurlijke elementen ademen. Hiermee schildert hij het buitenleven, de verloren eenheid met de aarde en speciaal die met het erf, waar een varken vredig rond wroet en zelfs een vrijheidssprong maakt boven de modderpoel. Humor en melancholie krullen zich in het werk van Zhang om elkaar heen. Hij schildert sierlijke, dromerige taferelen, van een laag of juist opvallend hoog standpunt gezien: nabijheid versus onbereikbaarheid. Hij brengt een troostrijke ode aan de verbeelding, waarin de afstand tussen grond en geest verdwijnt: hoofd in de wolken, beide benen op de grond.
afbeelding: Peng Zhang, Red Ribbon, 2021, eigendom kunstenaar
De winnaar van De Scheffer 2024 wordt op 30 maart 2024 tijdens de opening van de tentoonstelling bekendgemaakt.