Aelbert Cuyp | Rustende ruiters in een landschap | Dordrechts Museum, aankoop met steun van Vereniging Rembrandt 1978

Cuyp is een van de belangrijkste landschapschilders uit de Gouden Eeuw. Het is vandaag 400 jaar geleden dat hij in Dordrecht werd geboren. We zouden nu een grote tentoonstelling hebben lopen van zijn werk, waarbij voor het eerst ook de waardering voor Cuyp en zijn invloed getoond zou worden. In de 18de eeuw werd Cuyp namelijk ongekend populair in Engeland. Verzamelaars betaalden recordprijzen voor zijn werk en kunstenaars als Gainsborough, Turner en Constable lieten zich inspireren door de landschappen en het gouden licht van Cuyp. De tentoonstelling In het licht van Cuyp is nu verplaatst naar volgend jaar. Vanaf 3 oktober 2021 is de tentoonstelling te zien met ook veel werken van de genoemde drie grote Engelse landschapsschilders. Ontdek het op www.dordrechtsmuseum.nl/cuyp.