Het gaat om het Huwelijksportret van Johan de Witt en Wendela Bicker. Zij waren echtgenoten, maar er bestond geen huwelijksportret van het paar.

Nu dus wel: ,,Dit huwelijksportret hoort in het Dordrechts Museum”, zegt museumdirecteur Peter Schoon. ,,Dordrecht is de geboortestad van Johan de Witt, historisch kopstuk en Nederlands politicus. Natasja Kensmil zet een nieuw licht op de geschiedenis en onze collectie, waarin Johan de Witt natuurlijk vaker voorkomt.”

Het Huwelijksportret wordt eerst nog even tentoongesteld in de OCW-etalage, naast de ingang van het ministerie in Den Haag. Daarna komt het naar het Dordrechts Museum.

Samenbrengen

Daar krijgt de installatie, die in totaal elf schilderijen omvat, een centrale plaats in de monumentale entree en trapopgang. ,,Wij zijn enorm verguld met dit topwerk, dat verschillende tijden samenbrengt”, zegt Wilma Sütö, conservator moderne en hedendaagse kunst in het Dordrechts Museum, over de kersverse aanwinst.

Foto hiernaast: Natasja Kensmil

Uit artikel AD: Amy van den Berg